Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnnaKarin
Har varit på bilverkstan idag och kollat varför skrothögen läcker servo-olja. Fick till svar att jag måste byta kuggstången och att jag lämpligtvis skall leta efter en begagnad. So far so good... Fast det går ju inte att söka på kuggstång på tex bildelsbasen. Är det så illa att jag måste köpa hela paketet nytt, dvs det man finner då man söker på styrväxel? Eller är det det samma som kuggstång...? Eller är kuggstången en separat del som man kan hitta igen om man anstränger sig och åker till skroten? Och om den är en "egen" del; lönar det sig då att byta bara den eller är det bättre att skifta hela paketet? ?:-/ JÄTTEtacksam för kommentarer så jag inte brakar iväg och köper fel grejer och sedan står på verkstan´ som ett fån.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Styrväxel är korrekt benämning, och det är nog vad verkstan menar. Kuggstången är en del av styrväxeln, men man brukar ibland använda det för hela styrväxeln. (Särskilt om man vill skilja på de två typer av styrväxlar som är vanliga; kuggstång eller snäckväxel. Men vi får gå tillbaka till 140 för att hitta en snäcka på en volvo...)
Och en kuggstång är precis vad det låter som, en stång med kuggar på. Den kan inte läcka olja, utan det är tätningar i styrväxeln som gör det. Renovering som i länken ovan är möjligt om man skruvar själv, men om en verkstad ska göra det blir det dyrare än en begagnad styrväxel.

Så, jaga styrväxel, det är det enda vettiga.
Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]

Vart står det att den stått i garage[…]