Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
Tjena, första inlägget här. kommer troligen att bli v70 ägare så här kommer några frågor.

Funderar på att beställa en v70 d5 . Nu har jag dock hört att man lika gärna kan beställa den tröttare varianten 2.4d eftersom Volvo chippar denna till ungefär samma hk som d5. är det någon här som med säkerhet vet hur det ligger till ? Vän av ordning undrar då förstås om det kommer bli möjligt att chippa d5:an också ? då finns det kanske nån mening i att köpa en sådan i alla fall.

Om det nu blir en d5:a så funderar jag på att lägga till awd, då kommer nästa fråga: Med dessa tillval så börjar man närma sig en xc70 i pris. tror ni andrahandsvärdet blir kasst jämfört med en xc70.

Ni som kör d5, vad har ni för spec - manuell eller aut + awd?

Mvh

Johan
Användarvisningsbild
av FSandstrom
På MY08-09 så var hårdvaran på 2.4d och D5 samma så resultatet av trimningen (Polestar) blev densamma, men eftersom hårdvaran kring motorn numera är olika så kan resultatet bli olika. Det står Jan -10 på dessa på polestars hemsida, men det vore som sagt roligt om någon visste vad de hamnar på.
av bilgalen
Om man tittar på V70N awd och XC70N så är det ju ganska stora skillnader i begagnatpriser idag. Så jag gissar att man sparar en rejäl slant rent andrahandsvärdesmässigt på att välja en XC70. Men som vanligt så är ju nya bilar det absolut sämsta man kan köpa rent ekonomiskt. Så köp den bil du vill ha :)
Användarvisningsbild
av gages
Om du funderar på AWD så är 205 hk motorn det enda alternativet när det gäller V70II. Priskillnaden till en XC2,4D är obetydlig när du väljer 163 hk motorn. Den har samma dubbelturbo som 205 hk motorn, endast mjukvaran som skiljer. Förhoppningsvis släpper Polestar en lösning för att komma upp till samma nivå som D5-an har. På http://www.rica.nl/chiptuning/showupgra ... Model=1266 finns redan en lösning som lovar 240 hk.
Senast redigerad av 1 gages, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Samma motor JA, bara olika mjukvara, men Polestar "ägs" ju av volvo så självklart släpper man inte en mjukvara som äventyrar försäljningen av D5 genom tex lägre pris eller högre effekt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gages skrev:Om du funderar på AWD så är 205 hk motorn det enda alternativet när det gäller V70II.
Dessutom finns AWD bara med Aut i V70II, i XC70II kan du völja mellan Man och Aut med D5an
av swemax
Även 163:an går numera att få med manuell i XC70
av joschua
Tack ni som svarat. För en som inte har koll på volvo så tycker jag att modellprogrammet är väldigt rörigt. tex att man inte kan beställa en manuell d5 awd. skumt när man kan beställa en xc70 d5 manuell. Har bokat provkörning av en d5:a nu. skulle få låna den över en kväll dock hade den inte awd. Sak bli spännade med en provkörning. Den kommer att ersätta en 525 touring . HAr tagit offert på en 520 d touring och den kommer att kosta ungefär samma som en d5 awd . det trista med bmwn är att det är en snart utgående modell och att alternativen med 4wd blir för dyra.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vänta nu... 2.4D är 175HK väl ändå inte en nedtrimmad variant av D5 205HK?

Dubbelturbo D5:an är definitivt att föredra om den inte pajar budjeten helt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:Vänta nu... 2.4D är 175HK väl ändå inte en nedtrimmad variant av D5 205HK?
Vänta nu, ingen i tråden har ens nämt 2,4D 175HK du pratar om
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]