Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonte89
Hej

Jag har ett stort bekymer med min 850 r-96:a den startar inte. Startmotorn går som den ska hörs det som, den får bensin men där är ingen gnista och det skumma är att när man slår på täningen så går fläkten till kylaren på högsta fart hela tiden och den stannar inte ?:-/ . Kan det vara databoxen som är kas?

Har bytat tändspole, reläet ovan på kylaren, kamaxelgivaren och vevaxelgivaren.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
av *pettson*
Hmm byt du tempgivaren på termostathuset med. Eller kika iallafall på varför den inte har kontakt med styrdonet. Det är därför fläkten går troligen. Du lär ha startproblem utan just den givaren inblandad. Den tror automatiskt att det är runt 20grader varmt ute vid starten.. Läs gärna ur felkod om du har samtidigt. Gnistproblemet däremot är inte särskilt ovanligt.
Gör så att du byglar ditt halvljus så det står på medans du startar. Ljuset får inte mera än flimmra när du startar. OM ljusstyrkan dalar vid starten så blir det till att ta bort startmotorn och smörja upp den( samtidigt fixa alla jordande ytor) så den går lätt igen. Startmotorn drar för mycket ström vid starten och därmed dalar spänningen i styrdonet under 10volt och vips stängde styrdonet av sej. Då går allt runt inkl bensinpump. MEN du får ingen som helst gnista eftersom styrdonet inte triggar.
av jonte89
okej då ska jag prova det med startmotorn i morgon, men tempgivaren har jag prövat byta men det hjälpte inte så jag får nog kolla sladarna.

tack för svar.

Vet inte vad de är värda och vad man ska[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i dit[…]

Har en 2022:a, levererad december -21, sedan i mar[…]

En dämpare låter grymt när den &ou[…]