Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grena
#331529
Körde bilen en kort sträcka till en polare igår, allting gick som det skulle. När jag sen skulle hem på kvällen så startade bilen trögt och när den väl startade så gick den bara på 3 cylindrar, dvs väldigt ojämnt och hackigt, så jag stängde av motorn (hade ännu inte rullat iväg), och startade igen. Samma problem. Provade igen, och då ville den inte starta alls. Väntade en timme, startade fortfarande inte. Samma sak en timme senare. Den tänder och lovar till lite vissa gånger när man försöker starta den, men går inte igång. Är väldigt bekymrad :(
Den har inte haft dessa problem tidigare, men alltid varit lite trögstartad (tar en sekund eller två innan den går).
Bilen är en Volvo 240 -89 med B200F insprutad maskin. körd 330 000km.
av ansod
#331530
Jag hade börjat med att kolla om det finns gnista på samtliga stift och hur bra gnista det är. Ett annat tips är att prova att starta och sedan kolla om det blivit blött på stiften. Ingen gnista på en eller flera cylindrar är ju någon form av fle på tändningen. Torra stift kan betyda fel på insprutningen.
av Grena
#331533
ansod skrev:Jag hade börjat med att kolla om det finns gnista på samtliga stift och hur bra gnista det är. Ett annat tips är att prova att starta och sedan kolla om det blivit blött på stiften. Ingen gnista på en eller flera cylindrar är ju någon form av fle på tändningen. Torra stift kan betyda fel på insprutningen.
Ska kolla stiften idag, tack för din hjälp :)
av JaguarV12
#331538
Fuktigt ute? Länge sedan du tankade fullt? Kan vara vatten i tanken. Testa K-sprit i tanken som binder fukten. Brukar fungera för mig när det blir höst och fukten kryper på.
av Grena
#331576
JaguarV12 skrev:Fuktigt ute? Länge sedan du tankade fullt? Kan vara vatten i tanken. Testa K-sprit i tanken som binder fukten. Brukar fungera för mig när det blir höst och fukten kryper på.
Tankade fullt ungefär en vecka sedan, kört bort kanske 10 liter sen dess. Hällde ändå i k-sprit, men verkade inte hjälpa. När jag försökte starta idag så lovade den till bättre än igår, men gick fortfarande inte igång. har inte kunnat kolla stiften eftersom det öser ner och jag inte har tillgång till ett garage.
av Grena
#331578
Kan tillägga att jag körde in i en sten förra veckan när jag hade lite kul. Så vitt jag vet så var det bara vänster fram styrstag som skadades lite, men kan något annat ha hänt som förorsakar dessa problem? Har använt bilen efter incidenten vid 2 tillfällen; just efter att det hände så var allt ok, körde kanske 3mil utan bekymmer, och andra gången så tog det kanske lite längre att få igång den än vanligt om jag minns rätt. Så finns det något i närheten av vänster framdäck som kan ha skadats av stenen?
av Rådlös
#331595
Du har ju ett diagnosuttag, vad säger det?

Till Jaguar och ni andra: E85 är billigare än K-sprit och det innehåller samma sak.
av Grena
#331601
Rådlös skrev:Du har ju ett diagnosuttag, vad säger det?
Var sitter diagnosuttaget? har letat runt lite men inte hittat det.
av Rådlös
#331610
Vid vänster övre fjäderbensfäste sitter en svart plastdosa med lock, som ser ut som en flerpolig kontakt av något slag. Dessutom finns det en liten kabelstump till den. Kabeln sätter man i hål 5 och sedan hål 6. Så håller man inne knappen mellan 1 och 3 sekunder. Då börjar dom 3 lysdioderna blinka. Notera blinkningarna, alltså exempel 1: 2 blink, 2: 1 blink, 3: 3 blink. Skriv ner detta på ett papper, och gör om samma sak i hål 6. Du skall ha tändningen till, men jag tror inte du behöver ha igång motorn. Vet någon annan? Korrigera! Sedan berättar du här vad det blev. Det finns också många inlägg om det här på forumet om du vill söka själv.
av Grena
#331613
Rådlös skrev:Vid vänster övre fjäderbensfäste sitter en svart plastdosa med lock, som ser ut som en flerpolig kontakt av något slag. Dessutom finns det en liten kabelstump till den. Kabeln sätter man i hål 5 och sedan hål 6. Så håller man inne knappen mellan 1 och 3 sekunder. Då börjar dom 3 lysdioderna blinka. Notera blinkningarna, alltså exempel 1: 2 blink, 2: 1 blink, 3: 3 blink. Skriv ner detta på ett papper, och gör om samma sak i hål 6. Du skall ha tändningen till, men jag tror inte du behöver ha igång motorn. Vet någon annan? Korrigera! Sedan berättar du här vad det blev. Det finns också många inlägg om det här på forumet om du vill söka själv.
Tack så mycket. Ska kolla upp det så fort det slutar regna, blir troligen först imorgon.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]