Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thebobboy
Hoppas man inte startar en ny tråd om redan existerande fråga(säkerligen).

Går runt och funderar på att skaffa en xc70 framöver. Är inne på att skaffa den nya MY10 XC70 DrivE 2,4D 175 kh, dock begagnad när dem blir tillgängliga och prisvärdiga. Jag kör dock max 1500 mil/år så diesel vet jag inte passar egentligen. Men samtidigt så drar ju den gamla 3,2 bensinaren rätt mycket har jag fått höra och läst.....

Så frågan är vad ska man rikta in sig på? Vill ju trots allt inte rulla runt i en XC som drar bra med soppa. Men samtidigt kostar ju dieselbil mer i skatt.

Alla typer av åsikter och förslag är välkomna!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Om du tänker på 2:a handsvärdet lär en modern diesel stå sig bättre, inte minst eftersom de flesta som köper en XC70 definitivt kör mer än 1500/år. Hade du tänkt äga den under överskådlig tid skall du koncentrera dig på hur bra du trivs med motorerna. Tycker jag.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Vartefter dieselbilarna drar mindre så går "breakeven-mil/år" på diesel vs bensin allt lägre. Jag hittar tyvärr inget data på 3.2:an, men jag har en vanlig MY10 v70 2.4d, med CO2 på 159. Min skatt blir alltså

((360+(159-100)*15)*3,15 = 3921 kr

Jämförelsevis skulle en 2.5FT kosta (CO2 209)

((360+(209-100)*10)*1 = 1450 kr

Skillnaden är alltså 2471 kr/år.

Om man då går på att dieseln drar 0,6 och FTn 0,88 (vi får anta att båda är lika mycket önskesiffror) så kommer man spara 2640kr på 1000 mil, och då har jag räknat på att diesel och bensin kostar 12kr. Slår man in dagens priser (11.04 vs 11.74, JET) så ligger det på 800 mil, och antar man att båda kommer ligga runt 14kr så är det också 800 mil / år.

Dessutom bygger det hela på att koldioxidkomponenten (15 för dieseln, 10 för FTn) ligger kvar, det är väl inte alldeles otroligt att den kommer att höjas för FTn i framtiden.

Tillbaka till din 3.2:a, som sagt hittar jag inte exakt vad den drar, men anta att den drar 220 Co2 / 0,9l per mil och uppfyller MK2005. Detta skulle ge

((360+(220-100)*15)*1 = 3660 kr

Volvo XC70 2.4D DRIVe (175 hk) har samma förbrukning som min V70, dvs totalt 3921 kr/år. Då behöver du köra 100 mil per år ... Hmm, låter väldigt konstigt egentligen men jag kommer inte på vad felet kan vara förutom min skattade förbrukning på 3.2:an :-)

Sen är säkert bensinaren trevligare att köra, men det är en annan sak :-)

Källdata:
http://www.jet.se/prices/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jag glömde kommentera bilpriserna :-).

Det var i alla fall för mig helt omöjligt att hitta en prisvärd begagnad V70 (första halvåret i alla fall, 15% för en två år gammal bil jämfört med en ny är ett skämt) så därför blev det en ny för egen del. Det säljs dock rätt bra med bilar just nu, min säljare hade 5 utlämningar samma dag och då har man inte mycket tid för annat :-). Det lär väl dock ta ett år innan dessa kommer ut på marknaden så du lär nog få vänta för att få ner priset.

Möjligt/troligt att situationen är annorlunda på XC-sidan fast det är ju knappast de drivmedelssnåla som kommer att sjunka mest i pris
Användarvisningsbild
av StringerBell
Kan man vänta med beg-bilsköpet finns det all anledning att göra det, eftersom det precis nu kommer ut en massa nya effektiva motorer från alla tillverkare.
av Thebobboy
Visst kan jag vänta på köpet, inget som ligger på. Tackar för samtliga svar också, har ju lite och fundera över gällande det här. Gäller ju också att övertyga frugan i det viktiga att ha en XC 8)
av perhall
För min del skulle jag välja 3,2, den är tystare, roligare och mer premium.
Den är väl normalt törstig för att vara en sådan motor, 0,8 vid lugn landsvägskörning och 1,0 i 120-130 i en XC70.
Man får ju tänka på att de äldre D5:orna är rätt törstiga, en MY10 2,4D drar troligen 35-40% mindre man och 25-30% mindre automat.
Svårt att säga vad som händer med andrahandsvärdet men ca 95% av alla XC har ju hittills varit diesel. Mao kanske du kan göra ett fynd på en 3,2:a.
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Thebobboy skrev: Går runt och funderar på att skaffa en xc70 framöver. Är inne på att skaffa den nya MY10 XC70 DrivE 2,4D 175 kh, dock begagnad när dem blir tillgängliga och prisvärdiga.
StringerBell skrev:Om du tänker på 2:a handsvärdet lär en modern diesel stå sig bättre, inte minst eftersom de flesta som köper en XC70 definitivt kör mer än 1500/år. Hade du tänkt äga den under överskådlig tid skall du koncentrera dig på hur bra du trivs med motorerna. Tycker jag.
Precis som Strignerbell säger så bode dieslarna hålla värdet mycket bättre, därför borde du kunna köpa en bensinare till ett bra mycket bättre pris begagnad än vad du får ge för en diesel.
av Lövet
Du kommer att köpa en bil som kostar 5000-6000kr netto i månaden bara i värdeminskning. Köp den bil som du vill ha - inte den som blir 300kr billigare i månaden. Att gå runt och vara missnöjd med sitt motorval för de småpengarna är inte värt det.

För övrigt blir ((360+(220-100)*15)*1 = 2160kr, inte 3660kr :wink:

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]