Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crossmatte
Hej
Var ute och körde med stolsvärmen på, när jag kände att det började lukta bränt. Sedan vart det riktigt varmt på sätet, Så fick stanna och kolla då rök det från sätet och det var även ett hål där skinnet hade smällt "ca som en 50 öring" på vänster sida.
Bilen är en V70N T5 2002 med eljusterad förar stol med minne.

Så till mina frågor.
Vad kan ha hänt?
Går det att bara byta sittdynan eller måste man byta hela stolen?
Klarar man att byta hemma själv?
Är det någon fara med airbag och sånt när man monterar eller demonterar?
Måste man byta mjukvara i bilen?
Jag har hittat en stol med el justering och samma skinn men det står inget om minne, är det de i alla med eljustering?

Tacksam för alla tips då det börjar att bli kallt ute nu :roll:

MVH Matte
av putte62
Ett tips då man plockar bort stolen (eller andra enheter som är elanslutna) är att inte sätta på tändningen, bilen kommer nämligen att registrera Fel, SRS tror jag, som kräver återställning på verkstad om man inte har utrustning för detta.
av Marbas
När jag köpte min V70, så var det bränt ett hål i förarsittsen, av just stolsvärmen. Värmeslingan hade dessutom slutat att fungera. Verkstaden bytte värmeslingan samt "tyget" på sittdynan.

Precis som putte62 skriver, så ska du absolut inte slå på tändningen med kablaget under stolen bortkopplat, då får du SRS fel och måste in till verkstad för att nollställa felkoder.
av crossmatte
Okey

tack så mkt för svaren, men ska försöka få det på försäkringen som en liten brand. Det står ju faktiskt att dem tar för en kortslutning och sånt.

MVH Matte
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]