Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av marie71
Jag har i sommar blivit ägare till en S40 2.0T -00. Är jättenöjd med bilen, men det är lite småfix.
Bland annat så har antennen slutat funka - bitvis. Den åker inte ner helt utan stannar när det två "bitar" kvar. Det verkar sitta några grejer där antennbitarna går ner i varandra, men hur 17 får man det att funka?? ??:-/
Sen har jag rätt stora problem att få tag på begagnade fälgar. Det finns hur många som helst med 5-bult, men svårt med 4-bult och det knepiga mittbults måttet 4".
Sen så hänger stötfångaren bak lite på höger. Hur sitter den egentligen? Jag vågar ju inte bara trycka till ifall jag gör saken värre.

Japp, det var väl vad jag hade (för den här gången).
Visst tänker ni, en brud med småfel på bilen. Men helt bet är jag inte, så med lite guidning så ska jag nog fixa det (D)
av Kojje
Börjar elantennen krångla kan man ibland smörja med en lättflytande olja eller siliconspray och en trasa detta är dock oftast konstgjord andning då dom ofta ger upp tillslut ändå är antennen skadad så är det kört hur som helst och man får helt enkelt byta.
Det finns en del begagnade fälgar till din bil måttet är samma som på många japanare (då S40 har samma platta som mitsubischi carisma) honda accord fram till -00? har även samma mått. Du skall ha bult mönster 114,3 och sedan är det som du skriver 4 bult sök på ex blocket på 114,3x4 eller 4x114.3 men även på bilmodell som s40 v40 honda accord mfl ibland skriver man med ET=inpressningsljup hur mycket fälgen bygger innåt så att den ej tar i 40 till 45 vet jag fungerar.
Tänk på att du måste ha minst 15 tum på fälgarna (annars tar bromsoken i fram) finns modeller med mindre bromsar som har 14 tum men det går ej på din.
Har för mig att kofångaren bak sitter med 2 bult i hjulhuset där man kan justera lite om man släpper bultarna sedan håller någon kofångaren på plats och så drar man åt igen.
hoppas du blev klokare lycka till.
Användarvisningsbild
av marie71
Tackar för tipsen :)
Då får det inskaffas ny antenn, det är nog lika bra det. Ingen idé att göra nåt halvdant som ändå inte håller i längden.
Däck och fälg lyckade jag hitta efter många om och men :) Fick tag i ett par fälgar från en EVO som ska passa.
Får väl bort med lite däck och krypa under bilen och se om jag hittar några bultar till kofångaren. Ser ju så förbaskat trist ut när den hänger ner sig lite på en sida.
Skam den som ger sig - bara att ta itu med problemen direkt :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vet att vissa Mitsubishi har samma bultmönster också.
Har en pdf på datorn med en lång lista på vilken hålbild det är till en massa olika bilmodeller.
Vill du ha den så skicka din mailadress i ett PM så mailar jag den.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]