Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Plasten på baksidan av baksätet är trasigt på min v70N-00.
Jag vill byta ut det då det ser illa ut och hunden kan göra sig illa på de vassa kanterna. :(
Hur sjutton gör jag ??:-/ ? Hittar ingen information om hur man demonterar nackstödet(för att få bort plastbiten som sitter runt stödet). Enl. volvo går det inte att ta bort! Hur ska man då kunna byta plasten :roll: ?
Luckan till lastnätet är också trasigt. Hittar ingen info om hur man byter det heller. Inte får jag några riktiga svar från volvo heller...
Hoppas nu att ni här på forumet har erfarenheter av hur man gör.
Det kan väl inte vara första gången som luckan till lastnätet går sönder :wink: ? Den verkar ju vara ganska vek.

Hälsningar
Marre75
Hej Marre 75, med risk att det inte är korrekt men visst har jag för mig att du fäller nackstödet precis som om du skulle fälla ryggstödet framåt. Där hittar du 2 Torxskruvar som håller i nackstödet...sedan bör det rulla.
Övriga på forumet får gärna rätta mig här....jag minns inte om det var min nuvarane V70N eller förra pulkan :-(
:D
Att få bort plasten som sitter runt om mitten och höger nackstödet blir nog riktigt svårt, jag provade här om dagen och jag lyckades inte. Det betyder iofs inte att det inte går, men jag kollade i VADIS och blev inte klokare för det. nackstöden går nog helt enkelt inte att få bort och sen sätta tillbaka. Jag lyckades glipa på plasten och titta in mot ett av fästena på mitten nackstödet och det INTE ut som om det går att ta loss.

Jag höll på med detta eftersom jag var på returbilen.se och fixade en ny plastlucka med fjädrar till lastförskjutningsnätet, lastskada!! Min lucka var också helt borta, tittar du under själva rullen så ser du aluminiumskenan som luckan sitter fast i så ser du att där förmodligen nu bara sitter små plastbitar kvar, fem sex stycken typ. Dessa kan du skjuta i sidled, detta är fästpunkterna till luckan.

För att byta luckan så måste du fälla fram mittryggstödet och sätta dig vänster bak med en torx 25 och en miniflatskuvmejsel. Kollar du sedan på plasten som täcker ovandelen så sitter små, små luckor som du kan öppna med en liten skruvmejsel. Öppna alla du ser, fem vill jag minnas det var, skruva ut skruvarna helt och ricka upp plasten så långt det går mot nackstöden. Nu ser du ändan på lastförskjutningsrullen som är vänd mot dig, där sitter två torxskruvar som håller en svart ändplåt, skruva ut båda två och vrid plåten något så blottar du det undre skruvhålet. När det undre skruvhålet är blottat så kan du föra ut de trasiga infästningarna. När du sedan ska montera din nya plastlucka så för du in plaststyrningarna genom undre skruvhålet, glöm inte kolla så att den övre styrningen på luckan hamnar i rätt läge på aluminiumprofilen. Gör den inte det så kommer du få ett hel..e när du försöker skjuta på luckan i sitt läge :lol: fråga mig inte hur jag vet det :wink:

Använd lagom mycket våld, vad nu det är, för att skjuta på luckan. Plaststyrningarna som håller luckan är ju inte direkt byggda för strid!!

När du har skjutit in luckan så är det bara att skruva in de två torxarna efter att du vridit tillbaka plåten. Just plåten som du vrider lite kan vara en jäkel till att vara i vägen när du ska skjuta in luckan, men jag vred den typ ett kvarts varv och tryckte den mot ryggdynan och stack sedan in en skruvmejsel i ett av hålen för att hålla den ur vägen. Det är lite meckigt, men det går. Ha tålamod!!

Jag var också inne på volvo och hörde, till slut hade jag tre mekaniker som klättrade runt i baksäte och skuff och slutsaten var att det nog inte gick om dom inte fick ta ner hela baksätet. Vilket skulle kosta tusentals kronor i arbetskostnader sa verkaren. Han tyckte jag skulle vänja mig vid att plastbiten var borta istället, det är inte lönt att lägga så mycket pengar på det tyckte han....iofs sant. men envis som jag är så åkte jag till returbilen.se och plockade efter lite learning by doing ut plastluckan, betalade tjugo kronor för den. Kom hem tväätade upp den, drog på vinylpolish...som ny och satte sedan in den. Kostade mig tjugo kronor plus drivmedel för tre mils körning till skroten t o r.
Tack för att ni är snälla och delar med er av era erfarenheter :D
Nu har jag äntligen fått hem plastdetaljerna till bilen.
Ska försöka montera dem imorgon eller i helgen, så vi får se hur det går.
Bäst att göra det utan sambon då han inte har något tålamod med sånt här och gärna blir lite..hmm..hetsig :wink:
Det går lätt sönder saker när han är med och mekar så det är jag som sköter den biten här :)

Sen ska jag montera en takspoiler med bromsljus också (volvo orginal). Är det något jag bör tänka lite extra på när jag gör det?
Kanske ska fråga om det i en ny tråd...

Marre75
När du ändå är där och grejar skulle du inte kunna kolla vad det är för material på baksidan av ryggstödet, alltså det som bildar främre väggen i bagaget. Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på att skaffa en en liten bas och vill gärna skruva fast den där. Jag vill dock inte bara köra in borren utan att veta vad jag har att göra med. :D

Mvh
/Fred
Baksidan av ryggstödet, alltså väggen ut mot bagaget är av tre till fyra millimeter tjock aluminium. Hela väggen och infästningarna till rullgardinen är i ett helt stycke. Så där kan du fästa precis vad du vill, förborra och ta sedan typ plåtskruv så kommer defenetivt att hålla.

//F
Äntligen är plastdetaljerna monterade. :-DD
Det var lite trixigt så tålamod måste man ha mycket av.
Tack för er hjälp, utan den hade det inte fungerat :D
Nu återstår "bara" att lacka och montera takspoilern och stänkskydden,
byta bakre ljuddämparen, höger krängningsstag, värmeslingan i förarsätet och bromsbelägg. :roll:
Bilen ska också få proffsmonterad solfilm och nya vinterdäck :)

Marre75

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]