Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Driver64
Törs man ansluta en batteriladdare till plus-plinten under motorhuven för att underhållsladda batteriet, dvs ladda batteriet utan att koppla loss någon av batteripolerna?
Användarvisningsbild
av CarMan
ja det kan du göra.
se till att inte överladda, mågnga billiga batteriladdare har ej styrning för laddningen
Användarvisningsbild
av Driver64
Tack för det! Jag har en elektroniskt styrd laddare som gradvis sänker laddströmmen och nu slipper jag böka med den i skuffen!
av poan
Ett litet tips
Drag fram sladdar med snabbkoppling (hane - hona). Jag drog mina från batteri till "skuffen". Inget kludd. Laddaren under tak. Luckan går att stänga. Ingen starkström i okvalificerade kontakter i motorrummet.
P-O
av Seafront
Om man har Calix motorvärmarsystem så kan man komplettera med batteriladdarenheten BL 1206.

Laddar 6 A och har elektroniska kretsar som styr laddströmmen. Praktiskt är att laddningen kommer igång när man ansluter motorvärmarkabeln. Det blir en kraftfull laddning eller bara underhållsladdning, elektroniken styr det.

Det går mycket bra att koppla den till (+)-polen i motorutrymmet. Det står dock inte i manualen men jag kollade med kundsupporten hos Calix och fick grönt ljus till min S60.

Priset inkl kablar och kontakter är nu i april -06 drygt 2.600 kr. För montering tillkommer kanske 7-800 kr.
Användarvisningsbild
av Loner
I min förra 850 hade jag en Ctek laddare i bilen kopplad just till motorvärmaren precis som Calixen..

Lite bökigare att montera än Calixen, men klart billigare.

/L

Volvo har inga rekommendationer att inte ladda hyb[…]

Vi som beställt nya XC60

Det var en fet sådan. Om du får fö[…]

Nej, inte för mig som kommer från VW. D[…]

V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]