Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Nä, men det borde blir ny mjukvara i motorstyrenheten också, och då är du tillbaka till original...

Skulle det hända något under nerladdningen, som tändning av, nån snubblar på kabeln, låg batterispänning osv kan bilen hänga sig. En reset och total omladdning i värsta fall. Men mjukvara kan inte orsaka hårdvarufel.
Tack för din kommentar!Tänkte väl det. Volvo påstår detta,att dom har "eldat upp styrenheten" som jag får betala själv tack vare att bilen är ppc trimmad.(8500kr) Bilen startar nu, men går bara i 2-3 sek. Bytte även antennring,men ingen nytta. Laddade om ppc,och då kunde jag ändra varvtal något,men bara i 2-3 sek. Tror det är spjällhus givare som spökar?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tjurbajs på ren svenska!

Låter som IMMO-problem när den startar men dör igen. En ny styrenhet gifter sig med resten av bilen när man tankar ner mjukvaran till den första gången. Men det finns en mjukvara för att "avgifta" den, radera IMMO-koderna om man t ex vill flytta styrenheten till en annan bil. Och det måste göras i bilen den satt i från början. Det går alltså inte att köpa en begagnad styrenhet utan vidare, men Jönköpings Bildemontering har utrustning och kan nolla styrenheten innan den tas ur bilen. Bra att veta OM du behöver en ny. Men jag har svårt att tro det...
Möjligen att radera styrenheten och tanka ny mjukvara, om PPC skulle ha gjort nåt med IMMO-koderna.
Vore intressant med en kommentar från BSR eller var du nu har köpt trimmet.
Det låter som att du har koll på läget Sparkz! Bsr säger att den förklaring som Volvo har är helt omöjlig.Dom Pratar oxå om en "avgiftning" för att ev rädda styrenheten. Intressant med Jönköpings bildemontering oxå. Jag får forska vidare i detta. Tror nog att spjällhuset måste bytas oxå+ny mjukvara till det.....Har en 745 som man kan meka på det gamla viset,kort sagt: - Det var bättre förr,när det var sämre.....
Tack.

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]