Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av micketrono
Jag misstänker att du menar extraljus....
Själv har jag tre stycken Bosch Bigknick med blått glas, och det är stor skillnad mot mina vanliga halogenlampor, betydligt vitare ljus! Men hur långt dom lyser jämfört klarglas är ju svårt att veta... :D

Mvh Micke!
Användarvisningsbild
av leiwi
hej
jo nog är det så att en del av ljuset "absorberas " av en blå lins , men om detta skulle vara så mycket att det skulle kunna vara märkbart utanför ett laboratorium är kanske inte så troligt, linsen är ju inte så hårt färgat.
Men å andra sidan hörde jag en som forskade på ljus och ljusflöden sa att " det enda ljus som skulle vara sämre än blått ljus skulle vara svart"
Jag skulle välja det som passade bäst i styling syfte!!!
Användarvisningsbild
av micketrono
leiwi skrev:hej
jo nog är det så att en del av ljuset "absorberas " av en blå lins , men om detta skulle vara så mycket att det skulle kunna vara märkbart utanför ett laboratorium är kanske inte så troligt, linsen är ju inte så hårt färgat.
Men å andra sidan hörde jag en som forskade på ljus och ljusflöden sa att " det enda ljus som skulle vara sämre än blått ljus skulle vara svart"

Nja, det är ju min subjektiva uppfattning, men åker man på riktig vinterväg så märker då jag stor skillnad...man tror nästan att man har spänningsfall på bilens ordinarie lampor...(men det har jag inte.. :mrgreen: )

Mvh Micke!
av Bitez
hmm... syftar ni på stora extra ljus, eller ngn form av ljusramp? Desse mindre som brukar sitta ihop 4 eller 6st.

Jag har funderat länge på just en ljusramp, dock så vet jag inte hur det skulle se ut... Är det ngn som har det på sin V70 så skulle ju det va bra de kan lägga upp lite bilder..
Användarvisningsbild
av leiwi
micketrono skrev:

Nja, det är ju min subjektiva uppfattning, men åker man på riktig vinterväg så märker då jag stor skillnad...man tror nästan att man har spänningsfall på bilens ordinarie lampor...(men det har jag inte.. :mrgreen: )

Mvh Micke!

Ja tror att det märks en stor skillnad på dina extraljus och bilens strålkastare, "det var ju bättre förr" när alla bilar hadde runda strålkastare, nu när disignen är viktigare än funktionen och prestandan blir det svårare att ha optimala strålkastare på bilen .
Dina extraljus som jag tror är av ett "kvalitetsmärke " är ju mycket mer optimerade för sin uppgift, disignen är inte lika svår utan man kan sätta prestandan i centrum
Användarvisningsbild
av micketrono
leiwi skrev:
micketrono skrev:

Mvh Micke!

Ja tror att det märks en stor skillnad på dina extraljus och bilens strålkastare, "det var ju bättre förr" när alla bilar hadde runda strålkastare, nu när disignen är viktigare än funktionen och prestandan blir det svårare att ha optimala strålkastare på bilen .
Dina extraljus som jag tror är av ett "kvalitetsmärke " är ju mycket mer optimerade för sin uppgift, disignen är inte lika svår utan man kan sätta prestandan i centrum
Jo visst har du helt rätt i att mina Bosch Bigknickar är optimerade för att lysa bra...och det gör dom ju :-)-)
Men jag upplever ljuset som "mycket" vitare än mina billampor...sen om det är det blåa glaset eller vad det beror på ska jag låta vara osagt.

Mvh Micke!
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Fått svar från Bosch idag så här säger dom... I princip har de samma ljusstyrka. All färg på glaset försämrar nog räckviden, men i detta fall borde skillnaden vara ganska ringa.
Navigator Xenon med det blåa glaset gör ljusbilden mer vitare, än vad den blir
med det vita glaset. Detta leder till att beroende på förhållanden och personlig
preferens, syns vägen bättre med ljusbilden från det blåa glaset än från det
vita glaset Så den avgörande faktorn i detta val torde inte vara specifikt räckviden utan
vilken färgnyans på ljusbilden känns bättre. Så vilket färgs glas man väljer är
en personlig smaksak som är mycket svår att svara på.
Användarvisningsbild
av wissel
Bitez skrev:hmm... syftar ni på stora extra ljus, eller ngn form av ljusramp? Desse mindre som brukar sitta ihop 4 eller 6st.

Jag har funderat länge på just en ljusramp, dock så vet jag inte hur det skulle se ut... Är det ngn som har det på sin V70 så skulle ju det va bra de kan lägga upp lite bilder..
Så här ser min bil ut:
Bild
Jag är nöjd med ljuset faktiskt......:D Fast bilden blev skit efter att jag förminskat den....shit happends. :D

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]