NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla.
Jag har en V50 1,6 D Drive som gått strax över 1500 mil. Allt har funkat problemfritt hela tiden tills idag - naturligtvis då jag är på semester i hyrd fjällstuga 30 mil hemifrån.

Skulle iväg med bilen och väntade medan kamraten gjorde sig i ordning med motorn igång och satte på stolsvärmen i förarsätet. När jag backade ut märkte jag att det var rätt mycket rök runt omkring bilen. Stängde omedelbart av motorn då jag misstänkte att det var början på en brand. Röken luktade lite oljigt/plastigt och jag lät naturligtvis bilen stå medan jag kollade säkringar och liknande men allt verkade okej.

Försökte efter ett tag att starta igen och allt var helt normalt fram tills kanske 15-20 sekunder efter start då röken började igen -verkar som om den kommer från motorrummet men jag kan inte se var. Då jag är rädd att detta är början på något riktigt hemskt har jag ringt volvoassistans och bärgaren ska komma imorgon.

Det är ungefär 4 grader ute nu och lättare regn -om detta kan spela in på något sätt.

Har någon av Er där ute någon idé om vad det kan vara? Själv börjar man väl tänka i banorna att det antingen är något utifrån som fastnat och bränts eller något läckage/elfel som genererar röken. Det verkar som om det kom betydligt mindre rök andra gången men jag är inte säker då bilen inte var igång lika länge som första.

Om ni tror att det finns något man kan kolla/testa själv, skriv gärna det. Själv är jag mest rädd och uppriven just nu så jag har inget alternativ än att vänta på morgonen och bärgaren.

Med vänliga och hoppfulla hälsningar
Daniel Sidenbladh - strandsatt i fjällen.
Hej!
Du säger inget om var bilen står parkerad och vad det är för underlag. Katalysatorn kan bli mycket varm och om det är gräs under bilen så kan det börja brinna.
Hej.
Bilen har inte stått i högt gräs utan bara mossa/jord. Men det låter inte troligt att det är katalysatorn för motorn var kall när jag startade och underlaget var kallt och blött. När jag startade den andra gången stod den på en grusväg så då kan det nog ännu mindre ha med katalysatorn att göra.

Tacksam för fler idéer
Daniel Sidenbladh
Kluster: Du har förmodligen helt rätt! Jag sökte i min desperation på nätet och kom efter att antal inlägg fram till att det nog med 95% sannolikhet är just tillsatsvärmaren som gått igång -för första gången dessutom och som jag förstår så ryker det särskilt mycket då.

Jag ska starta igen i morgon bitti i och förhoppningsvis går allt som en dans -annars brinner väl bilen upp ;-)

Tusen tack för all hjälp hittills, återkommer när saker och ting utvecklats.

Daniel Sidenbladh
Sidenbladh, ja och sen att det börjar ryka lite om den är helt naturligt. Men jag kan förstå dig, om den aldrig har gått igång tidigare och nu var första gången så blir man lite skakis i brallan :)
Det kan ju förklara lützendimman över parkeringen första gången jag ställt in klockan på värmaren när jag skulle till jobbet.

En annan kul sak med värmaren är att jag har en ilsken katt på parkeringen så vill slåss med min bil som står och morrar.
Hej alla vänliga!
Jo, visst var det värmaren som gick igång. Precis som FiddeUBC skriver så låter verkligen värmaren som ett reaplan som lyfter, ryker som fan gör den också -när man använder parkeringsvärmaren med motorn av stängd i alla fall.

Då kommer följdfrågan på allt detta: kommer det ryka mindre med tiden eller får man vänja sig vid att bilen står och ser ut som om den brinner? Min kära mor hade bränsledriven värmaren på sin V50 T5 men jag kan inte minnas att jag någonsin såg den ryka på detta sätt -är det bara för att det är diesel som den kraftiga röken uppstår eller är det en "inkörningsfråga"?

Tusen tack för all hjälp
Daniel Sidenbladh - nu åter hemma i Sundsvall.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]