NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Killerkrantz
Någon annan som haft problem med Taggiga däck?? Efter 1500mil var bak taggiga och gropiga på insidan... Gick inte att köra i vissa hastigheter.. burrade som f_n i bilen..
Har kollat hjulinställningen, inga fel enl Völvö.. snart dags för nya däck igen.. miljövänligt...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vad hade de att säga om däcken då? Det är knappast normalt. Min gamla Audi hade kört fyra säsonger och 8000 mil (minst hälften på sommar) och däcken är långt ifrån utslitna. Däck som löper vinkelrätt i alla riktningar mot underlaget slits inte på 1500mil vid vanlig körning.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Killerkrantz skrev:De sa att jag ska skifta fram och bakdäck ofta.. jag vet att man ska de, men inte så ofta... ja e riktigt besviken på detta... aldrig mer Volvo... första och sista..
Möter du lite motgång med ditt bilägande och blir så anti så ska du nog ALDRIG köpa någon ny / begagnad bil för det spelar ingen roll vilket märke du än tar så händer skit 8)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Alltid jobbigt att driva saker, men ibland måste man det. En bil skall inte äta däck - det är bara så. Något är bokstavligen snett som gett slitaget.
av LasseRe
Beskriv däckens kondition lite utförligare. Ser båda bakdäcken lika dana ut på insidan? Inget onormalt slitage i själva slitbanan? Inget onormalt slitage på framdäcken? Fabrikat, dimension?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
XC90_Executive skrev:Det kanske är fel på däcken helt enkelt?! :roll:

Fick fyra 18" bytta på garantin pga att dom var "taggiga".
Det är kul att någon tar på sig något ansvar iaf. Men i vissa fall vill ingen ta på sig ansvaret föränn man verkligen kan bevisa vad som är fel. Då är det även som okunnig bilägare svårt att få hjälp att hitta felet.
Mycket tråkigt.. men stå på dig! Ibland (eller i mitt fall lite för ofta) uppstår liknande situationer. Bilen blir inte bättre av att du sitter och är sur på Volvo.
Leta upp en annan återförsäljare eller i värsta fall får du lägga ut egna pengar på en oberoende felsökning och kanske få tillbaks dina utlägg om dom hittar ett fel.
av Kluster
Lägg gärna upp lite bilder så vi får se hur de ser ut...
av WSAB
Hade en Ford Focus för några år sen. Köpte den på våren och vid servicen som gjordes på hösten så var däcken helt slut på innerkanterna bak. Hade kört lite drygt 1000 mil på dom. Bilverkstaden tyckte att jag skulle reklamera däcken och hjulinställningen på bilen.

Enda justeringen som fanns var en excentrisk bult till bärarmen där den var infäst i karossen.
Där var det ritat streck på bulten och karossen på fabriken så det skulle synas om hjulinställningen hade ändrats sen tillverkningen, den var inte ändrad.

Fick en 4-hjulsinställning med laser och nya däck eftersom det visade sig att hjulen stod helt fel.
Om jag inte minns fel så stod toe-in på 8 mm bak.

Förklaringen jag fick hur det kunde bara så var att det helt enkelt inte finns tid att sätta upp bilen och mäta hjulvinklarna ordentligt med laser på fabriken, utan att dom helt enkelt ställer hjulen lite på en "höft" bara.

Oftast så blir det någotsånär okej, och om inte kunderna klagar på att bilen går dåligt på vägen eller sliter däcken onormalt så har ju fabriken sparat lite pengar.

Det skulle bli alldeles för dyrt att göra det riktigt på fabriken, så fabriken tar heller kostnaden för nya däck till dom få som klagar.

Egentligen så det första man borde göra när man hämtar en ny bil så var det att åka till närmaste däckfirma med laserutrustning för 4-hjulsintällning och kolla.
Tror man kan spara in den kostnaden ganska snabbt med minskat däcksslitage med dagens dyra däck.
Kanske går att få ut kanske 1500-2000 mil till på däcken innan byte och då har kostnaden för hjulinställningen betalats.
På köpet kanske bilen går bättre på vägen.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]