Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zäta
Går det att använda VADIS till en S-70 98?
Jag har sett att det finns en kille som säljer Vadis på blocket och jag blev intresserad för jag har problem med min bil men man måste väl ha en särskild kabel mellan datorn och bilen också?
Jag har surfat runt lite men får inte ihop det för jag har förstått det som att det finns en mycket dyr kabel som heter VCT2000 men fungerar detta med en 98?

finns det inga andra alternativ för kabeln?? programmet verkar i sej själv inte vara så dyrt.
av *pettson*
1/ Vadis är ett program med sprängskisser, samt en del verkstadslitteratur och några få redigeringsmöjligheter ihop med rätt utrustning. Det går även att utföra viss mätning med Vadis om man har rätt interface. Programmet innehåller INTE nån programvara till bilen till styrdon och motsvarande som många tror.

2/VCT 2000 är ett interface mellan program och dator. Det är inte själva kabeln, kabeln tillkommer utöver interfacet, har du inte interfacet, eller ett motsvarande interface så kan inte heller programmet göra nåt. 3/ Programmet hade sitt lagliga bäst före datum år 2005. Licenstiden är MAX ett halvår, vilket gör att det han säljer måste crackas, vilket iof är mycket enkelt men fortfarande inte lagligt mej veterligen. Inte för att jag bryr mej om hur och var. Men fakta ser ut så.
Programmet är alltså olagligt att inneha i slutändan då orginalicenstiden faktiskt gått ut med några år och installationen måste alltså editeras för att fungera, han svamlar dessutom om hur det ska installeras, vad jag kan se. Ska du ändå ha ett icke orginalutförande (för som sagt hans kan inte vara orginal) kan du alltså skippa att betala för det, lös det på annat vis.

MEN för att svara på frågan kort. MED Volvo systemtester om du hittar en sån.. eller (autodiagnos multitester PRO idag) kan du föra kommunikation med din bil 96-98. Inte ens Vadis klarade ut det på alla bilar 1998. 98 blev ett splittat år där systemtestern tog en del och vct2000 dom andra.
En multitester pro med programvaran för 96-98 ligger på ca 32.000kr idag.
av zäta
Tack för förklaringen.
Jag tror jag gråter lite nu,,,,
Efter att ha kollat runt så tror jag att min bil har ISO 9141 i ODB Ii uttaget, Är det en systemtestbil eller en VCT2000 bil då?

Går det inte att läsa ut felkoder med en blinklampa på min bil som vissa 850?
Så har jag sparat 31 985 kr :wink:

Jag har kollat runt efter andra felkodsläsare ( tex hos 24.se) men det verkar som dom bara läser motor data?
Jag har problem med ABS-en, varningslampan lyser ibland och ibland inte.
Och det är den som jag vill ha några felkoder på.
av *pettson*
Jag har ingen aning om vilket motorstyrsystem vi pratar om för din del. Du har inte angivit det. MEN om du har FENIX så kan du göra en blinkgrej och läsa ur koderna. I Övrigt fungerar VOL-FCR utmärkt till 98 men inte till just FENIX.
XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]

Råd vid motortvätt

bara och tvätta , men kör inte högt[…]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]