Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej gott folk,

First off vill jag bara säga att jag är nybörjare på området så ni får ta hänsyn till min okunskap.
"Alla är vi barn i början" som man säger... och det är jag just nu, därför vänder jag mig till er :b

Denna tråden kanske skulle legat någon annanstans eller rent av under flera kategorier men jag lägger den här i alla fall.
Jag har tittat runt lite på forumet efter svar på de frågor jag har men då jag har så många känns det enklare att samla dem i en tråd.

Så här ligger det till:

Jag har köpt en S60 2,5T årsmodell 2004 som endast gått 6800mil.
Den är inte stylad eller trimmad sen innan och har nya 17" GoodYear Excellence däck.

Jag har tänkt att slänga i ett Steg 1 chiptrim till den - Inga problem.

Däremot har jag lite andra frågor och dem kommer vi till nu.
När man kör fort med bilen så känns den gungig/svajig och ostabil, det känns som att det är fjädrarna/dämparna då däcken ligger bra på vägen.
Det som sägs hjälpa är ju självklart att sänka den och byta dämpare men frågan är då:

Räcker det att jag byter fjädrar och sänker den med 45 fram och 35 bak eller bör jag köra på hela paketet och även byta ut dämparna trots att bilen inte gått så långt?
Jag funderar i så fall på att slänga in ett sånthär kit:

"Väghållnings-kit
Volvo S60 - G&M sport 45/35mm

Passar samtliga S60 00--> Ett hårdare alternativ till GE99S60, samma G&M fjädersats men istället med G&M Sportstötdämpare."

Rekommenderar ni det eller räcker det med endast sänkning på bilen? Kommer det bli någon skillnad förutom "looks" mässigt?

Det jag också fått berättat för mig är att det som gör att bilen kan kännas lite "sladdrig" när man svänger in i kurvor osv är de främre länkarmsbussningarna.
Om man vill att bilen skall svänga in snävare och bättre så skall man byta till ex Powerflex bussningar. Är detta något som skulle hjälpa/göra någon skillnad för de