Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej gott folk,

First off vill jag bara säga att jag är nybörjare på området så ni får ta hänsyn till min okunskap.
"Alla är vi barn i början" som man säger... och det är jag just nu, därför vänder jag mig till er :b

Denna tråden kanske skulle legat någon annanstans eller rent av under flera kategorier men jag lägger den här i alla fall.
Jag har tittat runt lite på forumet efter svar på de frågor jag har men då jag har så många känns det enklare att samla dem i en tråd.

Så här ligger det till:

Jag har köpt en S60 2,5T årsmodell 2004 som endast gått 6800mil.
Den är inte stylad eller trimmad sen innan och har nya 17" GoodYear Excellence däck.

Jag har tänkt att slänga i ett Steg 1 chiptrim till den - Inga problem.

Däremot har jag lite andra frågor och dem kommer vi till nu.
När man kör fort med bilen så känns den gungig/svajig och ostabil, det känns som att det är fjädrarna/dämparna då däcken ligger bra på vägen.
Det som sägs hjälpa är ju självklart att sänka den och byta dämpare men frågan är då:

Räcker det att jag byter fjädrar och sänker den med 45 fram och 35 bak eller bör jag köra på hela paketet och även byta ut dämparna trots att bilen inte gått så långt?
Jag funderar i så fall på att slänga in ett sånthär kit:

"Väghållnings-kit
Volvo S60 - G&M sport 45/35mm

Passar samtliga S60 00--> Ett hårdare alternativ till GE99S60, samma G&M fjädersats men istället med G&M Sportstötdämpare."

Rekommenderar ni det eller räcker det med endast sänkning på bilen? Kommer det bli någon skillnad förutom "looks" mässigt?

Det jag också fått berättat för mig är att det som gör att bilen kan kännas lite "sladdrig" när man svänger in i kurvor osv är de främre länkarmsbussningarna.
Om man vill att bilen skall svänga in snävare och bättre så skall man byta till ex Powerflex bussningar. Är detta något som skulle hjälpa/göra någon skillnad för de
"symptom" jag känner med den svajiga bilen eller är det bara en "extra" grej som inte gör någon större skillnad ändå? Om det är värt att byta dem, räcker det då med
de främre länkarmsbussningarna eller rekommenderar ni någon mer/annat?

Jag hade tänkt att fixa allt detta på samma ställe, http://www.xtremt.se. Dem verkar sjysta och bra, har ni något annat att säga om dem?
Dem sköter installationen av väghållningskitet och kan nog även fixa bussningarna om jag ber dem då det inte verkar vara helt lätt vad jag läst här :p

Tänkte även fixa ett sportfilterkit med värmeavskärming, har haft bil förut med detta men har aldrig bytt ut ett original mot detta själv.
Det är inga problem att fixa själv eller? Som sagt, är som bambi på hal is så vill inte ge mig på något jag inte klarar samtidigt som jag vill lära mig.

När man gjort sänkningen måste jag ju också ställa om mina ljus, vart kan jag enklast fixa detta? Känns ju lite åt ____ att behöva betala massa pengar för
det för det kan väl inte vara så svårt på en såpass ny bil, eller har jag fel? Jag har själv ingen aning men det måste ju fixas i alla fall så därför frågar jag.

Desamma gäller en 4 hjulsinställning men det får jag fixa hos Volvo antar jag för Xtremt kan tydligen inte göra det i alla fall.

Förstår om ni blir tokiga på denna post men skulle uppskatta det riktigt mycket om någon som känner sig hemma på detta kan ge mig lite enkla svar på dessa frågor.
Det skall sägas att i övrigt är jag supernöjd med nya bilen, uppelver inga som helst problem.

Med vänliga hälsningar,
Peter

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]