Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av What
Vi funderar på att byta upp oss till en nyare bil och vi funderar nu på en V70N. Från vilken årsmodell kom den? Va ska man titta på? 170 hk eller 210 hk? va är att föredra?
av NCR
Allt beror väl på vilken budget ni tänker er, men om jag vore er skulle jag välja en från modellår 2003 eller nyare då det byttes en hel del grejor på bilen då och kvaliten blev bättre.

Dessutom skulle jag aldrig köpa import då man aldrig VET vad bilen har varit med om (om man nu inte talar flytande tyska).

V70N kom sent 1999 tidigt 2000. Kolla att alla garantigrejor är gjord på den, gasspjällsbyte, montage av jordkabel till batteri osv. Läs mer här på forumet om "standardfel" så vet du innan du köper.

Lycka till!

*Edit*

Jag håller med jaco, titta på en 140hk då man bara behöver "låsa upp" motorn till en standard 170hk då det är samma motor men olika programmering. Dessutom slipper du den dyrare försäkringen och högre skatten. Skall du dessutom dra med bilen är 140 bättre till det, skall du gasa är det roligare med en 170 eller en 2,5T.
Senast redigerad av 2 NCR, redigerad totalt 0 gång.
av Jaco
What skrev:Vi funderar på att byta upp oss till en nyare bil och vi funderar nu på en V70N. Från vilken årsmodell kom den? Va ska man titta på? 170 hk eller 210 hk? va är att föredra?
Modellen kom 2000. Jag skulle personligen titta på en 140 hästare, den kan man ju enkelt programera om mjukvaran på för 5000kr och då har man vips runt 180 hästar till en billigare försäkringspremie.
Användarvisningsbild
av frilins
Vi nöjde oss med en 140 hk, för oss var det viktigt med bränslekostnaden. Dessutom så tycker jag (personlig åsikt) att v70n är en riktig glidarbil och det känns inte som man vill axa förjämnan.
Har kört 210 hk och visst det gick undan, jättekul men inte nödvändigt för mig.

Vid omkörningar med 140:an är det inga problem, går utmärkt runt 3 tusen varv, bra ax där.

Modellen kom 2000 och vår är en 2001:a och jag kan bara tala om hur vår är, men den går otroligt bra, jämt och fint.

Dessutom har jag provat 2005:an flera gånger, ska eventuellt ha tjänstebil, och skillnaden är inte märkbar vilket överraskade mig så från 2000 och framåt är det inget fel att hoppa på en v70.

Min åsikt är att hellre en 2001:a som gått 10 000 mil än en 2003:a som gått 20 000 mil men det är som sagt min åsikt.
Billigare inköpspris också... :wink:
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev:Vi nöjde oss med en 140 hk, för oss var det viktigt med bränslekostnaden.
Skall inte bryta sönder tråden, får starta en ny om bränsleförbrukning..

Själv har jag en 02:a 2.4T dvs 200Hk Lättrycksturbo.
Var lika dyr att försäkra för mig som en 170Hk. :roll:

Men precis som skrev tidigare, står du mellan 140 ocjh 170 så betänk att för 5000 får du samma effekt (om inte lite mer) i 140'n 'n 170.
2003 kom det lite uppfräschning av detaljer, som backspeglar, baktorkare, inredningen blev lite annan färg, kromade mätarringar osv..

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Väljer du istället mellan 170 och 2.4T/2.5T så ta turbon, många som ångrat sig i efterhand.

/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tycker lätt trycks turbon går bäst.
jag förstår inte varför nån längre upp i tråden tyckete att det var viktigt att en extra jordkabel var dragen i bilen?
av NCR
CarMan skrev: jag förstår inte varför nån längre upp i tråden tyckete att det var viktigt att en extra jordkabel var dragen i bilen?
Tydligen tyckte Volvo det när all den där negativa publiciteten om mycket starka magnetfält vid benen kom fram i massmedia för nåt år sen. Volvo införde den extra jordningskabeln omedelbart i produktionen efter det.

Förvånar mig att du som arbetar som mekaniker på Volvo inte vet det.
av Ronin
Jag skulle välja 140hk då denna motor har ett bra vridmoment på låga varv och samtidigt drar ganska måttligt med bensin. V70 är ingen högfartsracer...

Som NCR nämnde så bör du satsa på årsmodell 2003 och framåt så du slipper barnsjukdomarna. Har själv en S60 2001 men åker ofta i nyare modeller (hyrbilar) inom jobbet. Det är stor skillnad i känsla på bl.a. inredning mellan dessa.

Min bil gnirkar och gnäller från varje skarv i inredningen när man kör på en guppig (alltså normalsvensk) väg. Har nu lagt ner massor av tid i sommar på att fixa detta genom att plocka ner dörrsidor och ABC stolpar och montera filttejp. Köper du en senare årsmodell så verkar de ha löst mycket av detta.
Användarvisningsbild
av Loner
Ronin skrev:Som NCR nämnde så bör du satsa på årsmodell 2003 och framåt så du slipper barnsjukdomarna. Har själv en S60 2001 men åker ofta i nyare modeller (hyrbilar) inom jobbet. Det är stor skillnad i känsla på bl.a. inredning mellan dessa.

Min bil gnirkar och gnäller från varje skarv i inredningen när man kör på en guppig (alltså normalsvensk) väg. Har nu lagt ner massor av tid i sommar på att fixa detta genom att plocka ner dörrsidor och ABC stolpar och montera filttejp. Köper du en senare årsmodell så verkar de ha löst mycket av detta.
Jag har en V70 -02 och förfogar över en XC70 -05 på jobbet, och jag tycker då inte det är nån skillnad i kvaliteten. Ingen av dem gnirkar eller visar prov på nån bristande kvalitet.

/L

Ok tack. Monterar ner hanskfacket och tar en titt.

Öj! Mugghållare har jag letat eft[…]

D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta? Jag har[…]

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]