NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henrikx2
Jag har fått ett konstigt missljud i framvagnen vid några tillfället.
Först låter det som att fjädern går av och sedan som ett bromsande godståg.
Sen blir det normalt igen och man märker ingen försämrad bromsverkan eller annat skumt.

Det lät först från höger fram, ganska snart efter att jag tagit ut bilen i maj.
Ikväll lät det även från vänstersidan och bilen har rullat lite drygt 1000-mil nu.
Finns det några skrik-brickor eller likande som tenderar att lossna från bromsarna?
Användarvisningsbild
av hozz
Du kanske har fått in en sten mellan bromssköld och skiva .Fick en under semester när vi åkte på en grusväg och det låter som tusan. Den gången räckte det med att stanna och sedan lägga i backen och rulla några meter så lossnade den. Annars får man peta med nått långt på skölden så brukar stenen släppa.
av xabio
Känner igen ljudbeskrivningen på "Bromsande godståg". Fick samma ljud häromdagen när jag skulle parkera. Vädret ute var ju vinterslaskigt med en massa småsten/grus på vägen. Förmodligen var det något som fastnade i nånstans i framvagnen. Trodde fört att det var dags att byta bromskloss, men ljudet har numera försvunnit. Tur att någon annan råkat ut för samma sak. Ett tag trodde jag att något hade lossnat och kom åt främre drivaxel och producerade ljudet, men som sagt var det förmodligen någon småsten som fastnade i bromsanordningen.
Användarvisningsbild
av paul1975
Hej,

lånar denna tråd lite.

Jag råkade ut för samma symptom: plötsligt började bilen vibrerar nåt kolossalt (i ratt, stolar och kaross). Jag körde i 110 på en ren och fin motorväg.

Var tvungen att köra hem ca 10 km, men när jag då undersökte bilen luktade det bränt kring höger framhjul och fälgen var GLÖDHET. Har svårt att tänka mig att en sten kan orsaka det, eller?

Har fortfarande garanti på bilen, så jag ska be Bilia kontrollera om bromsoket kärvar.

Era kommentarer är välkomna.
/Paul
av Chrille11
paul1975 skrev:Hej,

lånar denna tråd lite.

Jag råkade ut för samma symptom: plötsligt började bilen vibrerar nåt kolossalt (i ratt, stolar och kaross). Jag körde i 110 på en ren och fin motorväg.

Var tvungen att köra hem ca 10 km, men när jag då undersökte bilen luktade det bränt kring höger framhjul och fälgen var GLÖDHET. Har svårt att tänka mig att en sten kan orsaka det, eller?

Har fortfarande garanti på bilen, så jag ska be Bilia kontrollera om bromsoket kärvar.

Era kommentarer är välkomna.
/Paul

Anliggande broms eller havererat hjullager är mitt tips.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]