NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V50F
Funderar på att installera larm. Någon som har efter monterat Volvo guard själv eller på verkstad?
Är det bra grejer eller ska man pröva något annat? Läser man installations manualen så verkar det inte särskilt svårt
just med volvos egna grejer. Hörde med Bilia vad det skulle kosta, och det kostade 7700kr för verkstads montage och
grejorna i sig kostade 4300kr ink mjukvara.(Ingen arbetskostnad inräknad för mjukvaran)
Användarvisningsbild
av V50F
Tackar så mycket. Jag kör en V50 2008 modell. Kan man få känsligheten justerad på volvoguard via verkstad
eller kan man göra det själv. Har hört att det kan lösa ut lite för enkelt ibland.
av Mocke
Jag har också funderat på larm men är lite tveksam.
Hade larm på min förra bil, och problemet var att den tjuvlarmade (självklart kl 0300 på natten) så larmet fick deaktiveras. Det verkar som om ingen bryr sig om larm. (eller bara tycker det är irriterande)
det som jag tycker är bra med larm att det låter tufft när man låser bilen ("bip-bip"). men försäkringsmässigt så har den ingen betydelse.

det skall in programvara och jag tror att det kan kosta 5-700 kr. (eg skall larmet installeras av auktoriserad verkstad, men det går ng bra om man vet vad man gör) Har för mig att det skall till en larmdiod, som jag inte såg i beskrivningen)

jag tycker det är synd att eftermontering skall kosta så mycket att göra på verkstad, hade de sänkt priset med hälften så hade de fått fler kunder. (det är lite annorlunda mot när de skall felsöka och hitta något fel, mot att följa en instruktion) . men de har kanske kunder så de klarar sig.
Användarvisningsbild
av V50F
Sitter inte dioden i redan? Kunde inte hitta i beskrivningen att man skulle montera någon sådan, men vem vet.
Undrar hur mycket det gör på sig försäkringsmässigt.
Användarvisningsbild
av V50F
Såg någon uppgift om vad det kostade om man beställde det från fabrik med bilen.
Och där stod 3300kr, kunde man då inte haft larmet som standard isället för insynsskyddet som nästan kostar lika mycket, men det är klart det finns väl några tusenlappar för dom att tjäna :wink:
Senast redigerad av 1 V50F, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av V50F
Någon som vet om man behöver programmera sina nycklar också ? och i såfall hur gör man det ?
av Mocke
Skall man inte låte en auk sätta i larmet för att det skall vara försäkringsmässigt giltigt?

vad kostar att låta någon installera det? (vad skulle vara rimligt?)
Användarvisningsbild
av V50F
Pratade med Volvia idag och dom sa att om du bara gör det fackmannamässigt och följer beskrivningen så
var det inga problem. Jag frågade honom även om man behövde skicka något papper på att man har installerat larmet
på bilen så att man fick självriskeliminering. Han svarade då att, ja det var en bra fråga prata med Bilia det ska dom veta.
Så man får väl göra det. Känns som om man inte behöver skicka något papper till dom, man tycker att Volvia borde veta de isåfall, men men.
Bilia vill ha 7700kr för det. Grejerna som man behöver komplett (dvs baskit plus nivåkännare, rörelsesensor) kostar
4300kr och då är det ink mjukvaran, men ingen arbetskostnad för inprog.
Det rimligaste tycker nästan jag att man installerar det själv, för kollar man på beskrivningen så verkar det inte specielt svårt. Man ska sätta in ett nytt huvlås som det sitter en kontakt på (framdraget på bilen) bara koppla in. Det jobbigaste i den här manövern är väl att man får ta bort stötfångare fram. Sedan ska man montera fast själva tutan.
Man tar bort torkarbladen och sedan plast höljet som löper längs motorhuven uppe vid rutan. Där också kontakt framdragen. Nu orkar jag fan inte skriva mer, Jag tror leiwi till och med skrev ner mont länkarna längre upp :D :D
Men som sagt om det tillkommer något mer än det som står i beskrivningarna vet jag inte. Man ska väl antar jag programmera nycklarna, kanske sätta i någon extra knapp i bilen, säkring etc.
Skickar med dom ändå.

Baskit Volvo V50 2008 http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE

Rörelsesensor http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]

Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]