Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hans_Mo
Hej.
Följande utspelar sig i min V70N från -01:
Under körning slår jag på värmesitsen och känner värmen komma i baken.
Det blir VÄLDIGT varmt efter en stund och en konstig lukt sprider sig i bilen.
Det luktar bränt och RÖK stiger upp mellan benen! Av ren självbevarelsedrift stoppar jag bilen, slår av tändningen och hoppar ur. Har inte vågat röra värmeknappen sedan dess, ooch undrar om detta är ett vanligt krematoriskt fenomen på denna årsmodell? Vad brukar vara anledningen? Finns en separat termostat, eller är elslingan(slingorna) i sittdynan av typen självreglerande tråd?
av NCR
Hans_Mo skrev:Hej.
Följande utspelar sig i min V70N från -01:
Under körning slår jag på värmesitsen och känner värmen komma i baken.
Det blir VÄLDIGT varmt efter en stund och en konstig lukt sprider sig i bilen.
Det luktar bränt och RÖK stiger upp mellan benen! Av ren självbevarelsedrift stoppar jag bilen, slår av tändningen och hoppar ur. Har inte vågat röra värmeknappen sedan dess, ooch undrar om detta är ett vanligt krematoriskt fenomen på denna årsmodell? Vad brukar vara anledningen? Finns en separat termostat, eller är elslingan(slingorna) i sittdynan av typen självreglerande tråd?
Detta är väl ett av de där kända felen som orsakade bilbränder i Volvobilar. Åk in till en verkstad och få det kollat är min rekommendation.

(När jag sökte på google.com på "volvo + brand" fick jag upp:

Volvo S40
En helt ny Volvo som sätter känslor i brand är här.
) :lol:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 55,00.html

Jag försöker byta listen (den mindre, fr[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Någon som har koll på var man kan k&ou[…]

Finns säkert många anledningar, men had[…]

Byta a/c-kompressor själv?

Lycka till! Jag har inte gjort bytet själv, m[…]