Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Lämnade in Astran idag på framvagnsinställning. Efter en timme ringer dom och säger att hö.
styrstag och dess spindelled sitter fastrostad så det går inte att göra ngn. inställning. Dom säger att dom har plockat av styrstaget och satt det i ett skruvstycke men får inte loss det
ändå. Dom ger mig två alternativ. Dom byter styrstag och styrled och gör inställningen, det skulle då kosta ung. 2700 kr. eller dom sätter tillbaks styrstaget och gör ingen inställning, det skulle då kosta 1050 kr, dvs samma pris som för en inställning. Jag valde det senare alternativet. Kan köpa styrstag och styrled för ca 300 kr. på Biltema och skruva dit dom själv
och sedan göra en inställning.
Jag vet att grejerna kan sitta fastrostade, hade själv problem i våras när jag bytte styrled på vänstra sidan men med lite gasolvärme släppte den ganska lätt men men vet ju inte hur hårt den satt på höger sidan.

Min fråga är väl egentligen om man skall betala nästan ett fullt pris för ett arbete som inte kan bli utfört, jag fick 100 kr rabatt och fick betala 950 kr. Ok att dom jobbade med bilen i nästan 2 timmar men ändå, känns inte riktigt bra.

Bara lite funderingar.
av LarsBd
Varför skulle du inte behöva betala då du själv beslöt att de skulle avbryta? Det var faktiskt din bils framvagn som inte var i ett justerbart skick. Men naturligtvis förstår jag att det är bortkastade pengar för din del.
Användarvisningsbild
av isak
hej
skit till verkstad som inte tar fram rostlösaren o svetsen!!! så kan man tydligen bete sig när man jobbar privatkunder. har arbetat yrkesbilar o lastb- sista 20 åren! skulle alldrig ha sängt mig så djupt att inte försöka, idag finns det induktionsvärme att ta till. givetvis har du fått en merkostnad. men den är marginell mot allt besvär du fick. verkar som uppväksande genertionens mekaniker har 3 årigteoretisk utbildning,totalt fantasilöst!!
isak
av Mackansglt
torbjorn_75 skrev:vad var sagt innan du lämnade in bilen, fick du fast pris elller skulle det göras på löpande räkning?
Det var ett fast pris, 1050 kr.
Då tycker jag inte du ska betala. Eller kräva att dom fixar det för det priset trots rosten, dvs att dom håller sin del av avtalet.

Det är ju poängen med fast pris, den som erbjuder det står för hela risken om det skulle strula. På samma sätt som dom skulle ha tagit hela vinsten om det hela gått otroligt smidigt på låt säga halv uppskattad tid. Man får sällan någon rabatt i efterhand på ett i förväg avtalat pris.

Nu är jag inte expert på bilar och framvagnsinställning, så visst är det här extremfall Allan kan man ju tänka sig vara schysst och mötas på halva vägen. Men jag skulle startat förhandlingen där.
av Hemulen
torbjorn_75 skrev:Då tycker jag inte du ska betala. Eller kräva att dom fixar det för det priset trots rosten, dvs att dom håller sin del av avtalet.

Det är ju poängen med fast pris, den som erbjuder det står för hela risken om det skulle strula. På samma sätt som dom skulle ha tagit hela vinsten om det hela gått otroligt smidigt på låt säga halv uppskattad tid. Man får sällan någon rabatt i efterhand på ett i förväg avtalat pris.

Nu är jag inte expert på bilar och framvagnsinställning, så visst är det här extremfall Allan kan man ju tänka sig vara schysst och mötas på halva vägen. Men jag skulle startat förhandlingen där.
Tror du har rätt. "Mackansglt" ring till en konsumentvägledare och hör vad som gäller,finns det ingen i din kommun,prova grannkommunen. Några länkar som kan vara bra att ha om du tröttnat på verkstäderna: http://www.negative-camber.org/jam149/t ... nment.html . http://alan.mcreynolds.googlepages.com/ ... lalignment . Har gjort så på Volvon,verkar funka. 8)
Användarvisningsbild
av #27
torbjorn_75 skrev:Då tycker jag inte du ska betala. Eller kräva att dom fixar det för det priset trots rosten, dvs att dom håller sin del av avtalet.

Men ska verkstaden stå för styrled och styrstag när det inte går att få loss??
Nä, det kan man kanske inte kräva. Det är ok om dom inte kan åta sig uppdraget till angivet pris pga grejerna är fastrostade.

Jag tycker i och för sig det borde vara rätt vanligt problem, bilar brukar rosta, speciellt på undersidan. Om dom är proffs som jobbar med bilar varje dag vet dom väl hur man får loss fastrostade grejer? Jag skulle i alla fall spelat dum: "vadå rost, jag vet inget om bilar jag bara betalar här, 1050 kr. Blir det någon framvagnsinställning eller inte?"

Som det är nu tycker jag det blev fel. Eftersom uppdraget inte blev slutfört tycker jag inte det ska kosta någonting. Jag skulle tagit mina pengar, åkt till nästa verkstad och sagt som det var "här är 1050 kr, första gick bet pga rost, tror ni att ni fixar det?"

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]