Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KentOlle
Jag bytte en slang som reagerade på startgasen och bilen gick betydligt bättre men den stryper sej då och då och det händer både vid gaspådrag, jämn gas och när jag släpper gasen, men som sagt, det är inte varje gång jag kör det händer, då och då.

Ganska irriterande, funderar på att sälja bilen, men vem vill köpa en bil som stryper sej :)
Helst vill jag behålla den eftersom jag gillar den, tyst och skön att köra och hyfsat snabb, den har gått 19 tusen mil.

http://www.lionpaw.se/volvo/DSC00676.JPG
Senast redigerad av 1 KentOlle, redigerad totalt 0 gånger.
av KentOlle
Det känns som den inte får bensin, ungefär som när bensinen är slut, men bara ett par sekunder, sen kommer den igen, den stryper sej :)
Men som sagt tidigare, det händer inte alltid.
av KentOlle
olindh skrev:Kan detta hända direkt efter att du har startat bilen eller kommer det efter att du har kört ett tag?
Det kan hända när som helst och det gör det också, problemet är att det inte är fel just när jag visar bilen för en mek :D
Hade tänkt att dra ner till Öland ett par veckor men efter den förra turen så är jag mycket tveksam, det är ju inget kul när bilen stryper sej.
Även om den är bättre sedan vi bytte slangen så känns den nu ej pålitlig ??:-/
av KentOlle
olindh skrev:Har du kollat så att bränslerelät är ok?
Sorry för att svaret blev ett par månader försenat :)
Bränslereläet är bytt, köpte ett nytt på Volvo men problemet kvarstår!

Exakt så här är felet:

2 minuter efter start så sackar/svimmar bilen, svarar inte på gas alls under 2-3 sekunder och sen funkar den helt perfekt tills nästa gång jag startar bilen, så här är det alltid oavsett om den bara stått en liten stund eller en hel natt.

Jag har hittat två felkoder och det står:

232 Adaptiv lambdareglering tomgång
212 Främre Lambdasond, felaktig signal

Vad kostar en lambdasond?
Är det verkligen den som orsakar detta fenomen?

Hade inte bilen varit så fin som den är så hade jag skrotat den, det är ju inte så kul att ha en bil som svimmar men den är ju så fin :D
av KentOlle
Igår när det var 14 grader kallt så blev problemet betydligt värre än annars, bilen ströp sej hela tiden och så fort jag stod på tomgång så stannade den.
Den gick att starta igen men den fortsatte strypa sej hela tiden, den svarade inte på gas ett par sekunder och sen gick den, om och om igen.....anlednngen till att den inte stannar under färd är väl helt enkelt för att bilen är i rullning, den stannar ju på tomgång när fenomenet uppstår.

Till slut så ställde jag bilen och fick lift hem.

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]

Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]

V70N 2004 strular

Tjena. Bilen började helt plötsligt g&ar[…]

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns ö[…]