NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blomman67
Hej!
Under en längre tid har en pump (Pumpe Up 28 står det på tyska) surrat rätt höggt då och då när motorn stängs av på min V50, årsmodell 2005. Det är en silverfärgad sak som sitter till vänster om spolarvätskebehållaren. Den surrar numera också när jag stoppar i nyckeln i tändningslåset vilket inte hände tidigare. Det är inte ett tjut utan ett surr. Det håller på i 2-3 min. Vid 8000-milaservicen gjorde Bilia ett test, men inget var fel. Den ska väl kanske surra lite tyst, men det låter som ett missljud och den blir rätt varm också, men det ska den kanske bli normalt sett. JAg är okunnig och försöker bara beskriva här så gått det går. TAcksam för svar!
av Psyko
blomman67 skrev:Hej!
Under en längre tid har en pump (Pumpe Up 28 står det på tyska) surrat rätt höggt då och då när motorn stängs av på min V50, årsmodell 2005. Det är en silverfärgad sak som sitter till vänster om spolarvätskebehållaren. Den surrar numera också när jag stoppar i nyckeln i tändningslåset vilket inte hände tidigare. Det är inte ett tjut utan ett surr. Det håller på i 2-3 min. Vid 8000-milaservicen gjorde Bilia ett test, men inget var fel. Den ska väl kanske surra lite tyst, men det låter som ett missljud och den blir rätt varm också, men det ska den kanske bli normalt sett. JAg är okunnig och försöker bara beskriva här så gått det går. TAcksam för svar!
Pumpen är till bromsarna och ser till att du har undertryck i bromsförstärkaren.

På slangen som går till bromsförstärkaren sitter en ventil som troligen aldrig
stänger utan är öppen hela tiden, då tror pumpen att den ska fortsätta och den går
hela tiden. Byt ventilen/slangen så kommer pumpen sluta gå så mycket.
av blomman67
Förresten, du tror inte att det är någon fara att pumpen ska gå sönder eller att det påverkar bromsfunktionerna?
av nscho
Psyko skrev: Pumpen är till bromsarna och ser till att du har undertryck i bromsförstärkaren.

På slangen som går till bromsförstärkaren sitter en ventil som troligen aldrig
stänger utan är öppen hela tiden, då tror pumpen att den ska fortsätta och den går
hela tiden. Byt ventilen/slangen så kommer pumpen sluta gå så mycket.
Jag hade precis samma problem i min S40, och där var det ventilen/givaren som hade pajat. Första gången bytte de bara pumpen, men när det hände igen fick en aningen mer kompetent mekaniker titta på det. Han kollade elschemat och såg att pumpen faktiskt BARA kan gå om givaren är trasig. Den första mekanikern bytte väl bara det som lät utan att fundera på varför det lät, smart kille... :roll:

Den lite smartare mekanikern sa att det normala är att pumpen bara går några sekunder åt gången, och den är inte gjord för att gå konstant. Börjar den låta och bli varm, som min gjorde och som din gör nu, så är antagligen pumpen på väg att skära ihop. Om du har garanti kvar bör du kräva att de byter både givaren och pumpen.

Om pumpen går sönder så kan du ju tappa bromsverkan, men det bör bara hända om du bromsar hårt och ofta, typ om du kör i alperna eller nåt. Det var det jag fick höra i alla fall.
av AngelFK
Hej!
Jag fick samma problem som du, vakuumpumpen låter i några minuter efter att jag stängt av motorn. Tänkte börja med att byta slangarna som går från pumpen och undrar vad dessa heter så jag kan beställa hem dem?
0CBE2A45-D19E-46B8-B51C-C71E15024965.jpeg
Vakuumpumpen som låter
0CBE2A45-D19E-46B8-B51C-C71E15024965.jpeg (464.58 KiB) Visad 2441 gånger
av Granite
Bump. Givare och ventil alltså. Någon som vet hur man kan kolla vilken av dessa som strular och var dom sitter? Är det plastgrejen som sitter på slangen närmast pumpen?
Hur kan man felsöka?
IMG_20210919_080132.jpg
IMG_20210919_080132.jpg (388.78 KiB) Visad 1675 gånger
Användarvisningsbild
av HCP
Oftast är det grenen där slangen delar sig, ser ut som ett Y, plastmojäng.
Hela slangkitet kostar cirka 2500kr på volvo.
av Granite
2500:- ja dom kan ta betalt i alla fall. Får se om jag hittar någon läcka. Just nu låter bara pumpen om man fiskör riktigt länge innan man stannar, ett någorlunda gaspådrag verkar kunna skapa nog med vacuum för att pumpen ska vara tyst.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]