Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pappaharding
Hejsan! Råkade ut för ett otrevligt problem idag. Min volvo v70 -01 startade inte. Hade kört med bilen lite överallt under dagen och sedan när man var som längst bort från hemmet så ville bilen inte starta.
Har aldrig varit med om detta tidigare. Trodde kanske det var startmotorn, för när man vred om nyklen och försökte starta så lät det ingenting, inte som det brukar göra på gammla bilar som stått ute i kylan med dåligt batteri.
Som tur var, så fanns det folk tillgängliga med startkablar! Med hjälp utav dessa och brorsans bil så startade motorn, skönt tänkte jag,det var bara batteriet! Så jag körde genast hem till min Far som hade ett nytt batteri hemma som han monterade i bilen. Men döm om min förvåning när bilen inte ville starta ändå!!!!

Mycket märkligt! Vi kopplade startkablar till det gammla batteriet igen och startade, då startade bilen lätt igen!!!
Vi kopplade bort kablarna igen, stängde av motorn. Efter detta så försökte vi starta igen och då gick bilen igång igen utan hjälp utav något hjälpbatteri! Bilen har startat lätt hela tiden när man vridit om startnycklen nu efteråt, men man vågar ju nästan inte bege sig ut på några längre färder med bilen utan att få detta felet åtgärdat!!

mycket tacksam för snabba svar!

/ Peter
av Psyko
Kolla så att det är bra kotakt på manöverkabeln på startmotorn.
Det är den lilla kabeln som sitter på solenoiden på startmotorn.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Låter nog som din startmotor inte funkar. Lkeln. Lyssna efteåt någon lyssna när du vrider om nycr ett klick. Klickar det så är det solenoiden i startmotorn som slår till men inte får något svar ifrån elmotorn så att säga. Detta tyder på kass startmotor men kolla på skroten.
av Pappaharding
Den har startat utan hjälp utav extrabatteri nu under eftermiddagen och kväll! Kan det vara fel på startmotorn när den startar utan hjälp utav extrabatteri?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Låter nu som om du har glapp i någon jordning. Kolla batteriets jordning i chassit. Plocka bort ocg rengör med lite smärgelduk och elektronikrengöring. Har du otur kan du ha glapp i din startmotor
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är nog SBR-systemet som slagit till. :wink:
av LaRy
Kolla det Psyko skrev. Det är ganska många Volvo som tillverkades med en något för kort anslutningskabel till startmotorns solenoid. Vibrationer rycker ur kabeln så att den glappar(jag tror det är flatstift).
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]