NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rosenlorden
Jag installerade nyss en dragkrok på bilen och behövde tjuva ström till ett relä. Jag fick då tips i forumet om ett dolt strömuttag i höger bak i bilen (i bagageutrymmet) bakom klädsel under rutan, kan ta bild senare.. Allt gick som smort men sen slutade radion fungera när jag kopplade på släpet + att släpet inte fick ström. Kollade då säkringen till uttaget i bagageutrymmet som jag trodde jag kopplat mig in på, men den var hel! Sen kollade jag en säkring som hette Audio (eftersom radion dog) och den var trasig! Vad är det för någon strömsladd jag kopplat mig på egentligen?? Jag har det enklaste ljudsystemet i bilen. Är det kanske ström till någon subwoofer eller liknande? Efter att jag bytt säkring fungerade radio och släpkontakt igen, men säkringen är ju på bara 5A så det krävs ju inte mkt för att den ska brinna av igen, eller så kör jag utan radio när jag drar släp 8)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Humm. alltså för att sätt dit en dragkrok måste du ha en släpvagnsmodul med tillhörande ledningsmatta,
Det finns en 40 matning höger bak i bilen som är inverterad, DVS den ska bara passa till Släpvagnsmodulen.
Du behöver dessutom en 40A j-case fuse att sätta i säkringsboxen i motorrummet för att släppa på ström bak.

Den ledningsmattan du har användt där är inte högt säkrad eftersom den ska användas till just ett eluttag.
Det gör mig lite konfunderad att din stereo har dött. vet inte riktigt var du har kopplat in dig. Men höger är ju höger. :wink:
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Hej förstår att du är konfunderad, men jag kör inte med original kabelmatta (tyvärr) utan jag kopplar in befintliga lampor till ett relä som i sin tur är kopplad till "handsken" bredvid kroken. Detta för att komma förbi ljusövervakningen. Så därav behöver jag 12V till reläet! Här är instruktionen jag följt för att komma åt 12V uttaget som finns (dolt) i lastutrymmet! http://vccs.volvocars.se/accessories/fe ... code=sv-SE

Den har konstant 12V sladden jag tog ifrån och såg ut exakt som den i arbetsbeskrivningen men det verkar ändå som jag kommit åt "fel" 12v sladd hehe, eftersom den hör ihop med "audio" säkringen (stereo'n)! Får gräva igen antar jag o kika, men väldigt märkligt det hela ?:-/

Här är reläet för skoj skull :o http://ettdrag.se/ettdrag_web/installer ... 0bilar.pdf
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Humm men du hokus pokus dosa vill ju ha 15A matning.

Alltså det hade nog varit 100ggr enklare om du hare köpt en drakkrokssats med ledningsmattor från JB.
Här har du en tex. 275kr för en ledningsmatta! W803051
http://www.bildelsbasen.se/?index=stock ... pany_id=67
Styrenhet 375kr W803055
http://www.bildelsbasen.se/?index=stock ... pany_id=67

Behöver du en j-case säkring kan jag skicka en åt dig per brev.

Uppge Wnummren i fet sil när du ringer Jb
Jönköpings Bildemontering AB
Bäckamarken 5
55592 Jönköping (Karta) (Hemsida)
Telefon: 036-394450, Fax: 036-93034
Kundtjänst:
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Tack för upplysningarna och grejerna! Men saken är ju den att jag köpte kulan + reläet för att inte bli helt ruinerad :twisted: .. Mitt enda problem med denna budgetlösning är ju att jag har lyckats koppla in mig på någon slags audio 12V matning :?: :?: Om jag inte får ordning på det så får jag väl dra en kabel till batteriet, alternativt göra din lösning.. Men då måste jag ju också uppgradera mjukvaran för att ström ska släppas på = närmare 1000:- med material och mjukisvara..
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det behövs inte mjukvara för att släppa på stöm till drag modulen. Den är 40A säkrad.
Som sagt 12v uttaget är inte gjort för att driva släpvagnskretsar..
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Hm okej, jag hade för mig att jag läst någonstans här att man var tvungen att uppdatera mjukvaran om man kopplar in på original uttaget. Då tål det att funderas på, tack för upplysningen :D

Det var en fet säkring må jag säga på 40A!! Känns som det är i största laget för 10 lampor *15w styck :shock:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Kollade instruktionerna. Det går alltså eftermontera 12V-uttag i bagaget så att det ser ut som originalmonterat?
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]