Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anlo
Min V70 2.4T -03 har börjat gå lite ojämnt, accelerationen pulserar med några sekunders mellanrum. Det märks mest vid fullgas på 3:an och högre växlar, från ca 2500 rpm och uppåt. Jag tycker inte det känns som misständningar för kraften kommer och går relativt mjukt, inte ryckigt. En polare som låg bakom vid fullgasacceleration på 3:an upp till 5-6000 rpm rapporterade en skaplig rökpuff vid växling men det kanske är normalt? Inga motorlampor är tända eller har varit det de senaste åren, färddatorn rapporterar dock att felkoder finns på:

CEM: Central Electronic Module Elcentral med säkringar, reläer och strömförsörjning till div strömförbrukare placerad på vä. sidan av intrumentpan. (Se även REM)
REM: Rear Electronic Module Bakre elcentralen med säkringar, reläer och strömförsörjning till diverse elförbrukare. Placerad i vänstra delen av bagageutrymmet.

Men dessa borde väl inte ha någon koppling till motorstyrningen tycker jag. Bilen har gått 19 600 mil och är fullservad på Volvo. Tändstiften byttes för 1500 mil sedan och bränslefiltret för 3600 mil sedan. "Min" mek tipsade om att köra i STP injection cleaner, vilket jag gjort men inte känt någon effekt av ännu. Andra idéer?

/Andreas
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Rökpuff?? Hmm blå-svart rök=förbränd olja. Kolla oljenivån. Kan ju vara så att din turbo sjunger på sista versen. Är bilen orginal? Kolla som sagt oljan och återkom. Annars kan det ju vara magnetventilen som spökar.
av Anlo
Oljenivån är ok och motorn är orörd. Det var inte blå rök utan snarare grå-svart, vi gissade på oförbränt bränsle när man släpper av efter några sekunders fullgas. Om det skulle vara oljeläckage från exempelvis turbon - borde man inte fått blå-svarta avgaser under hela accelerationen?

/Andreas
av lestander
Hej

Kan säga på en gång vad felet är, Magnetventilen, (Turbotrycksgivaren)
Hade exat samma fel på min, fullgas på ex 3:an, så kånns de som turbon kommer, försvinner, kommer,

518:- på Bilia fixat, tar ca 5sec att byta!!

Robert

Edit
Magnetventilen ger inga felkoder eller medelanden
av Anlo
Jag hade misstankar om magnetventilen efter att ha sökt lite i forumet, men det var intressant att se om någon kände igen symptomen utan ledtrådar. Testade att koppla ur ventilen idag, bilen kändes slöare och pulserandet var borta. Alltså borde man kunna fastställa att det är varierande turbotryck som är orsaken, eftersom urkopplad magnetventil ger grundladdtryck om jag förstått rätt. Stannade och kopplade in magnetventilen igen. Konstigt nog återkom inte problemet, nu går bilen som den ska igen. :???:

Kan det ha varit dålig kontakt mellan ventil och styrkabel? Eller så kanske ventilen tillfälligt har börjat fungera igen när jag lossade den från luftburken för att koppla bort styrkabeln. Ska spruta i lite kontaktspray och avvakta tills problemet kommer tillbaka.

/Andreas
av sijto
Provade att bara koppla bort MV'n..Köra nån kilometer och sedan koppla in den igen...Precis som föregående talare så försvann den pulserande känslan vid acceleration. Tidigare har jag även tappat ork..Märks tydligast när man ligger på fyran och kommer till 4500rpm..Då orkar den helt enkelt inte dra längre...Nästan som om det var nån form av stopp där.

Jag tror jag är inne på min tredje magnetventil...Kanske har det varit pengar i sjön när det tydligen räcker med att koppla bort den en stund och sedan koppla in den igen..

Någon som vet nåt om vad som faktiskt händer när man kopplar bort den? Menar t ex om det kan vara nåt i stil med en reset av MV'n eller vad som?

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]