NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aka06iah
Ska enligt bilia kosta 7000 kronor. Jag höll på att gå i taket... Eller är det så fanatiskt jävla dyrt att byta en generator??? MVH Elias
av t504
Hej jag undrar lite över vad det är som har hänt eftersom du måste byta generator , priset stämmer då jag också fick samma uppgifter av en bilverkstad i Växjö . plockade ner min generator själv och bytte lager i den , ( men det var inte det som var felet :cry: )
av aka06iah
Hej igen. Jo, jag var ute och körde och plötsligt dog bilen. Sedan fanns det inte tillstymmelse till spänning, jag kunde inte ens starta varningsblinkers. Så det blev bärgare till verkstad, där kortslutning i batteriet konstaterades. Så 2500 för felsökning och ett nytt batteri. När jag kör iväg från verkstaden tar det två minuter så dyker ett felmeddelande upp att det är elfel - service snarast. Jag kör tillbaka till verkstaden och de tar in bilen direkt. Då är det generatorn som är kaputt, den laddar bara ibland och måste bytas rakt av... Där är vi nu...
Användarvisningsbild
av eccy243
7000 för ett generatorbyte tycker jag lät rätt billigt ändå. Generatorn sitter inte helt enkelt till och själva prylen kostar säkert minst 4-5000. Sen vet jag inte om det sitter smart-charge på den generatorn, det kan det göra, och då är det mjukvaruladdning också.

Så 7000 tycker jag inte låter vidare orimligt.
av t504
Ah vad tråkigt nästan 10000 spänn på ett bräde ,trodde att det kanske var nåt missljud med generatorn som gjorde att du var tvungen till att byta ,
det finns generatorer på lagabasen.se för ca 2500 kr och är du någelunda händig så kan du byta den själv , så det finns pengar att spara men man har ju ingen garanti på det då.
tycker faktiskt att det verkar lite konstigt att batteriet och generatorn har havererat samtidigt , är det generatorn som har förstört batteriet eller tvärt om ? eller har det gjort nåt fel på verkstaden så att de har bränt generatorn ?:-/ Man undrar ju !
av flink
7000 inkl. byte gissar jag... då är det inte alls så himla saftigt. Inte billigt, men inte heller extremt dyrt! Det finns mycket värre exempel. Och du behöver inte äga en Mercedes S-klass för att en generator ska gå på 10-12000!
Det är helt sjuka priser egentligen.
Som jag har förstått det så går egentligen en generator i princip aldrig sönder om det inte är ett tillverkningsfel. Oftasat är det laddningsregulator som går sönder eller att den slutar ladda när kolen tar slut. Kör man däremot för länge med dåliga kol så sliter du på generatorn. Men det kanske bara var förr i världen, för 15-20 år sedan? :)

Byter man aldrig laddningsregulator på dagens generatorer?

Det känns nästan som om man snart moste byta bil så fort däcken tar slut... lite lätt överdrivet.
av aka06iah
Tack för era råd och kloka tankar...
Jag hoppas de ringer från verkstan idag, så får vi se hur det blir. Jag hoppas på garanti eller försäkring.

MVH Elias
av Diessel
Har bilen inne på volvo just nu pga. generatorn. Hann inte mer än att köpa och köra hem bilen (v50 1,6d -06 7000mil) innan den började att krångla. Som tur är har jag garanti på bilen. Men man tycker ju att en generator borde hålla 10år minst. Fabriksfel???.. Någon som vet? Finns det fler sjukdomar på v50?
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]