Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SillyBear
Tjenare

Ni som har läst min orkeslös s80 2.4t tråd kanske har sett att jag haft problem med trött bil

Kaaaaanske har hittat felet nu, tog isär lmm från framsidan (luftburken) och såg att den var jävligt skitig

Rengjorde den från framsidan med topps genom plastgallret där jag kom åt fick långt ifrån bort allt men kände att bilen började kännas piggare

Till frågan går det att få bort plastgallret från framsidan helt så man kan rengöra bra

Och hur fn får jag bort baksidan?? är det bara att tokslita eller finns det något bra sätt för jag får inte lös det hur mycket jag än sliter och petar med skruvmejseln
Användarvisningsbild
av greeeken
SillyBear skrev:Tjenare

Ni som har läst min orkeslös s80 2.4t tråd kanske har sett att jag haft problem med trött bil

Kaaaaanske har hittat felet nu, tog isär lmm från framsidan (luftburken) och såg att den var jävligt skitig

Rengjorde den från framsidan med topps genom plastgallret där jag kom åt fick långt ifrån bort allt men kände att bilen började kännas piggare

Till frågan går det att få bort plastgallret från framsidan helt så man kan rengöra bra

Och hur fn får jag bort baksidan?? är det bara att tokslita eller finns det något bra sätt för jag får inte lös det hur mycket jag än sliter och petar med skruvmejseln

Efter att ha läst igenom här på forumet har ja för mig att det finns en spray för att rengöra LMM
Kolla på Mekonomen
av Fred
Japp, "Air Sensor Cleaner" heter den. Jag körde den på min sensor, inte för att bilen gick dåligt utan i förebyggande syfte. När jag sprayat sensorn förstod jag att den var riktigt skitig, efter lite dusch så såg den helt ny ut!! :D

Man ska vara ytterst försiktig sensorn, den är inte gjord för att tåla mekanisk påverkan så det finns risk att man pajar den om man pillar på den, därför är det så bra man sprayen!

Mvh
/Fred
av J.F.S
SillyBear skrev:Tjenare

Peta INTE med tops eller annat. Du lossar LMM med de två torx-skruvarna så kan du enkelt plocka lös den från röret och fingra inte för mycket på den.

Jag lyckades inte separera gallret från röret utan jag tog helt enkelt och sprejade med CRC Air sensor Clean (finns som greeken skrev hos bla Mekonomen, artnr: 41-CR2035) och sedan dammsög jag med ett dammsugarmunstycke för element (Siba) bakom gallret och i luftburken. Sprejade även LMM med rengöringssprayen såklart. Se till att allt är TORRT innan du kör bilen igen.
av macallan
har liknande problem så jag köpte sprayen men kunde inte lossa LMM det var nån konstig sorts torx..? räcker det att spraya utifrån gallret eller behöver givaren lossas o sprayas o även andra änden isf e de bara att dra/slita isär? det stod på burken att det skulle sprayas rikligt o vänta tills att det torkar ordentligt..? e detta viktigt?
av Fred
macallan skrev:det stod på burken att det skulle sprayas rikligt o vänta tills att det torkar ordentligt..? e detta viktigt?
Antagligen...annars hade de nog inte skrivit det. :D Sprayen torkar fort!! Som bromsrengöring ungefär så det handlar bara om att vänta någon minut eller så...
av J.F.S
macallan skrev:har liknande problem så jag köpte sprayen men kunde inte lossa LMM det var nån konstig sorts torx..? räcker det att spraya utifrån gallret eller behöver givaren lossas o sprayas o även andra änden isf e de bara att dra/slita isär? det stod på burken att det skulle sprayas rikligt o vänta tills att det torkar ordentligt..? e detta viktigt?
Denna fixar biffen: Biltema

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel