Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#302735
Jahopp, nu åkte förbrukningen upp igen verkade som.
Mätte med tripmätaren och bensinkvittot, fullt när jag började mätning och nu efter igen.
11,47 l/100km? 80% landsväg 20% stadskörning.
Kanske bara placebo, men motorn känns inte lika pigg med mobil super 2000 oljan, 10-40w, halvsyntet.

Vacuumslangar hela o fina, kanske värt o kolla igen!

Bilen har gått 14800mil, för 500 mil sedan bytte jag:
Bränslefilter
Olja + filter
Växellådsoljan
Stift
Luftfilter
Drivrem
Bromsbelägg fram, ej anliggande bromsar
Rotor + fördelarlock
Nya packningar till spridarna
Termostat

200mil sedan bytte jag:

Vevhusventilationen helt o hållet ny, rengjorde oljesilen m.m ny olja o filter igen, ny packning till insuget också
Gick igenom EGR, rengjord
Nya bromsrör bak
Nya ok bak
Nya bromsbelägg bak + handbromsbackar, ej anliggande bromsar
Nytt batteri
Nya tändkablar


Rengjorde lambdan, den var sotig o rätt smutsig!
Skövde-Markaryd 488km tur o retur, hamnade på 7,05l/100km i 100-110km/h!
Senast redigerad av 4 PDK, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
#302737
Det enda du kan göra för din bil mera rent fysiskt är att byta lambdasonden. Sen plocka av strömmen och nollställa bilens adaptioner. På så sätt tvingas styrdonet att börja om ifrån noll.
Vill du kan du börja med att nollställa för att sen komplettera med en ny sond. Att jag säger nåt om sonden är för att den blir segare på att reglera med tiden, styrdonet säger inget om sonden förräns det är riktigt krisigt med den..

I övrigt kan det vara på sin plats att kontrollera vilka varvtal som just DIN motormodell trivs på.
Tar du en GLT till exempel så drar den mindre bensin i 105km/h (mätarfart) än den drar i 90km/h. Varför är jag inte säker på men nånting är det med programmering och sånt i styrdonen.
Den drar även mätbart mindre i 70 istället för 80 som det är idag på vägarna.
Kika i din orginalhandbok så står det nog där vad bilen förväntas ta i olika scenarion och hastigheter.
#302782
Jag tycker du ska använda helsyntetsolja. Köper du från biltema eller swedol så blir det inte speciellt dyrt. Volvo originalfilter ska du ha.

Svårt att säga något om varför bränsleförbrukningen gått upp, kan vara hundratals saker. Vad var bränsleförbrukningen innan? Har du använt AC mycket senaste tiden? Märker du att bilen går sämre?

På bilprovningen kan du kolla ditt lamda-värde och hc-värde, det kan ge en ledtråd om vad som är fel.
#302831
olindh skrev:Jag tycker du ska använda helsyntetsolja. Köper du från biltema eller swedol så blir det inte speciellt dyrt. Volvo originalfilter ska du ha.

Svårt att säga något om varför bränsleförbrukningen gått upp, kan vara hundratals saker. Vad var bränsleförbrukningen innan? Har du använt AC mycket senaste tiden? Märker du att bilen går sämre?

På bilprovningen kan du kolla ditt lamda-värde och hc-värde, det kan ge en ledtråd om vad som är fel.
Helsyntet? Okej, tänkte för jag byter mellan 800-1000mil. Så biltema eller mobil spelar ingen roll? Gott o veta då det skiljer i pris. Biltemas oljefilter har jag erfarenhet av, dom är dåliga på hålla oljetrycket iaf. Knackande av dess like har jag fått erfara.
Bilen går precis som vanligt, inte sämre inte. AC? Den kör jag nästan alltid med, även när jag hade förbrukningen på runt 0,85l milen. Tyckte att det var helt acceptabelt, vill gärna dit igen.
Men vet inte om det spelar någon roll, bilen stod still från februari till juli nu då, pga tre bilar. Det var denna jag tänkte behålla, för att den är relativt lätt mekad och lågt miltal för en 850:a, 14700mil.
Fisch skrev:Hur är ditt körbeteende?
Körbeteendet är mot lugnare hållet. Inga onödiga accelerationer eller omkörningar.
Motorbromsar en del, samt håller lägre varv.


1900kr för en lambda på bilia? Hmm... Satsar eller letar vidare????
Kan vara något att den blir segare med tiden, det är sant.

Synd att min originalhandbok inte följde med bilen, gamla damen som jag köpte av hade servicebok/serviceprotokoll/besiktningsprotokoll sparade. Förståligt för hon var gammal! Tror hon var född 1928, om jag inte minns fel.
#302968
Biltemas helsyntet lär vara bättre än mobil halvsyntet iallafall. Ryktet går om att biltema helsyntet är samma som Statoil helsyntet.

Det kan vara så att eftersom bilen stått stilla ett längre tag att ecun behöver lite tid att ställa in sig. Kör en tank till och se.
#303312
Kul att det löste sig! Verkade ju vara en rejäl skillnad på förbrukningen också :)

Läste i Haynes att lambdasonden var väldigt ömtålig... Finns inte risk att den går sönder om man ska göra rent den, och hur ska man bära sig åt? Blev nämligen sugen på att göra detta själv :)
#303335
Jag doppade den i bensin en stund, brände på försiktigt med gasol. Inget jag dock rekommenderar, hade ändå tänkt o köpa en ny om inte detta fungerade. :D Så brydde mig inte riktigt om det blev bra eller inte. Bara chansade.
Jo jag har också hört att dessa är känsliga. Därav tänkte jag att jag chansar innan jag köper en ny för 1900kr.
Får se nästa månad om den går igenom besiktningen. =)

Men skillnaden var stor när det gäller förbrukning! En ny lambda är alltid en ny lambda, så det tänker jag ha inom snar framtid. Får bara spara lite till bilbudgeten nu bara.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]