Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockson1
hejsan!
kanske en dum fråga men undrar om någon har nått tips på vad det kan vara för nåt som låter??

verkar som att det kommer från höger bak,endast när fjädringen rör sej alltså vid guppig väg.

ljudet påminner om en lös plåtbit i en konservburk...undrar om det kan vara en dämpare som är kass...är dock öhlinare som sitter på bilen..eller kan det vara det övre fästet??

var in på gör-det självhallen och hissade upp men såg inga direkta fel...trodde att det var "avgasröret" från bensinvärmaren som låg emot ett stag men icket :???:

undrar alltså om det finns nått standard fel på c70-98(gått14800mil)??

tacksam för svar!
av morpeus81
Hej, kan vara den som håller fast fjädern i bakvagn.. sitter i en mutter å på ovansidan är det som en kopp.. i nedre fjäder säte.. kolla så att den sitter fast... hadde ralat upp på min å den skramla nå vedervärdigt
Användarvisningsbild
av Carina
Hmmm.... jag hade sånt "skrammel" på min första året jag köpte den.
Vid gupp och ojämn väg skramlade det.
Försökte med hjälp av kompisar att lokalisera ljudet... dvs. en körde och en hängde utanför dörren och lyssnade eller låg på marken och försökte "höra".
Sen visade det sig att det var mina bromsar!!! Eller rättare sagt "korset" som håller klossarna var helt kass så det var det som lät.
Bytte klossar (ja dom var inte bra heller) och ljudet försvann.
Kan ju vara värt att kolla..... :roll:
av jockson1
tack för svar!

det var nedre fästet till fjädern bak som var löst...syntes dock inte när jag hissade upp den med lyften på ok
(hjulen hänger lösa..varav inget glapp känndes eller syntes)

skrammlade lite vid däcksparkning :D när bilen stog på backen..jag kröp under och farsgubben sparkade på däcket,

"fjäderkoppen" var hur lös som helst..låg och skrammlade framför ögonen på mej.

lite 5-56 ,skruvning och en bricka senare sitter den i berget..blev knäpptyst!

är en fröjd att nu köra med dämparna på läge 8 8)
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]