Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag har pratat med flera personer i detta forum och fått en del tips. Men felet kvarstår dock..

Det som har hänt är att trippen och hastighetsmätaren la av för ett par månader sen. och är helt död nu.

Det började när jag körde över sådana vägskarver på broar som mätaren hoppade till, först ner sedan upp. (om ni förstår)
Fått en massa tips om att mätartavlan har dåliga lödningar, hittade två lödningar som jag ansåg som dåliga och åtgärdade det. Men fungerar fortfarande inte.

Samtidigt så har lagt lagt energi på denna kabel som går från bakaxeln in i trunken där det sitter en plombering, På Volvo sa dom att den heter ledningplatta, och att den är plomberad är för att man ska kunna se om det har varit nån där och fifflat med trippen. Tyvärr så har denna ledningsplatta gått ur deras sortiment, och säljs inte längre, och på skroten har jag inte hittat nåt. Och inte heller något instrument som beteckning (VDO med 4 stift) Jag har lirkat ut hela huset flera gånger, och försökt att lokalisera felet. Men utan resultat..

Vad mer kan jag göra.. Ska kolla på denna kabel från bakaxeln och ev. göra en egen, om det kan vara något brott på den.

Vad mer kan jag göra,

Och min fråga nu är kan jag plocka ett YASAKI hus och bara ta mätartavlan ifrån den? Och montera i ett VDO hus och det ska fungera?
Är det en 745?? Fixade ett liknande fel och då visade det sig att höljet till kablarna i bagaget var fullt med vatten och orsakade glappkontakt men detta kanske du redan kollat??? Felet syntes inte utanpå höljet på bilen jag felsökte :???:
Tja!

Jag öppnade plomberingen, men det visade sig inte vara någon fukt i den, som du sa, däremot så har det säkert varit fukt, för kontakterna var lätt ärgade, så jag drog 5-56 i stycket och rengjorde det, Och nu funkar det helt plötsligt. Men ska ev. byta kontakten, så jag får ringa Volvo imorgon om du har någon kontakt av detta slag i lager eller så får jag beställa, Men nu funkar den. Vi får se hur länge denna gång..
Hejsan!

Jag ringde volvo idag och han visste inte riktigt vad jag menade för plombering, men jag frågade igen om denna ledningplatta, och han trodde kanske att man kunde ta en sådan platta från samma modell av 740 fast kanske lite nyare årsmodell..

Jag får se, men jag ska forska lite idär innan jag bestämmer mig..

Hde så länge
Uthil skrev:Det som har hänt är att trippen och hastighetsmätaren la av för ett par månader sen.
Så du menar att kilometerräknaren funkar då?
På min 745 -88 har tankmätaren, trippmätaren samt kilometerräknaren lagt av.
Hastighetsmätaren funkar.

Är det Haynes som gäller för denna bil?
NisseHult skrev:Så du menar att kilometerräknaren funkar då?
På min 745 -88 har tankmätaren, trippmätaren samt kilometerräknaren lagt av.
Hastighetsmätaren funkar.

Är det Haynes som gäller för denna bil?
Tjena! Nja trippmätaren la av, och den styr kilometer visaren i underkant, samtidigt som den styr milräknaren i överkant. samt hastigheten.
Jag vet inte riktigt hur det ser ut under din 745, men det bör se likadant ut, Det sitter ett kontaktstycke på bakaxeln, vilket du kan se om du tittar under bilen bakifrån, denna kontakt kallas för ledplatta, som senare går vidare in i bagaget till en dosa är plomberad, och inuti, denna dosa sitter skravstycket, alltså en till kontakt, som skickar signalen vidare till instrumenthuset, men som sagt, är det glapp i denna så får den ingen signal, och det konstiga är att det inte visade något på felsökaren, denna lilla dosa vid vänster fjädertorn. Men eftersom din hastighetsmätare fungerar så kanske det bara är glapp i instrumentet, har du provat att banka lite på toppen för att få det och fungera. Jag fick nämligen löda om 2 kontakter i mätartavlan för att det var i dåligt skick, kanske är dina det med. Men Haynesboken är väl värt ett köp. Har den själv, och hjälpt många stunder.. Så köp den. Absolut

Att tankmätaren lagt av, det är nog för att du inte har tankat fullt varje gång, eller ägaren innan, dessa givare eller armaturer som skickar signal till bränslemätaren brukar oftast ärga sönder och till slut sluta och fungera. Låter konstigt men det är faktiskt bensinen som smörjer denna armatur genom att du tankar fullt. Men det finns två sett och fixa detta, det ena är att köpa ett begangnat armatur, eller nytt och montera och sedan tanka fullt varje gång, så kommer det aldrig att krångla, men börjar du tanka 10 liter nu, och 10 liter sen så kommer du få samma problem igen, eller så gör du en egen tankmätare, dock mer jobb, men kanske värt det. Detta armatur kostar ju en slant och går inte jämföras med vad ditt hemmagjorda kostar, men kräver mer tid.

Såg en länk för ett par månaer sen om just denna hemmagjorda tank med ledlampor, den fanns nånstans här på Jagrullar.se.
Så det är bara att söka.
emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]