Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Tjena!

Flera gånger har jag läst på forumet om att Volvo uppdaterade dörrarnas innerhandtag till face-liften. Dels utseendemässigt men också själva konstruktionen så att knarrandet försvann. Jag har varit lite sugen på att byta till de nya men tyckt att knarrandet ändå inte varit så farligt och levt med oljudet, det är ju ändå inte så ofta man drar i dörrarna.

Igår hade jag ned dörrsidorna för att byta backspeglar på min V70 -02 och tänkte att jag ändå skulle testa en grej jag fnulat på gällande handtagen. Innan jag satte tillbaka täcklocken för handtagen tog jag lite silikonspray på de ytor som ligger emot själva stommen och tryckte ihop grejerna. Tänkte inte så mycket mer på det utan avslutade allt jag höll på med och när jag sen skulle åka iväg så var det något som saknades...handtagen var tysta!! :D

Det är lustigt det där med oljud...man vänjer sig på något sätt, men när oljudet är borta så infinner sig ett lugn och man inser hur störande det egentligen varit!! :D

Nu vet jag inte hur länge denna fix kommer hålla men eftersom det är så lätt att göra den så är det bara att upprepa om knarrandet kommer tillbaka.

Mvh
/Fred
Du har så rätt! Gött att det funkade så bra. Har märkt att "hållarna" till säkerhetsbältet på de främre platserna gnekar och låter vid många gupp och ojäm väg. Har du möjligen någon info/kunskap om hur man snabbt och lätt får ut dessa och lägger på lite av din magiska siliconspray? :D

Hare fint
av Fred
Jag är inte helt säker på vad du menar med "hållarna" till säkerhetsbältet så därför är det lite svårt att svara på hur man tar bort dem.

Sen bör nämnas att den magiska silikonsprayen skall användas med försiktighet. Den är otroligt bra till väldigt mycket men den har också några knepiga egenskaper. Dels gör den saker och ting MYCKET hala så det gäller att det inte hamnar något på ratt, växelspak, handbromsspak och framförallt pedaler! :shock: Det räcker med att man har fått lite på handen och sedan tar i något så överförs halkan.

Nästa knepighet är att silikon och lackering inte alls går ihop. Vissa påstår att minsta lilla spray med silikon, var som helst i bilen, ruinerar chanserna för framtida omlackering på grund av att silikonet är så flyktigt...fast jag är skeptisk...dessutom är duktiga lackerare medvetna om detta och förbereder bilen noggrant innan de drar igång och lackar.

Mvh
/Fred
Menar den plastbiten där bältet kommer ut från balken. Den har en förmåga att gneka o leva om så fort jag eller bilen rör sig...
av Fred
Aha! Jag misstänkte att det var den biten men jag var inte säker...själv har jag aldrig tänkt på att de lever om något men det kan ju vara att jag inte tänkt på det...hmm... :roll:

Ska kolla lite på den i min bil och konsultera min referenslitteratur. Tror inte att det är alltför svårt att få bort dem och då borde det vara ganska enkelt att få dit lite silikonsmörjning!

Mvh
/Fred
Grymt!
Vore evigt tacksam om du hittade nåt :)
Märkligt hur man under lång tid inte stör sig eller märker grejer överhuvudtaget tills man en dag bara hör det och inte kan sluta tänka på det.... :wink:

Tack för hjälpen!
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]