Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JHg
Är det någon som har erfarenhet hur den fungerar i "verkligheten"?
av XCThord
Nu har jag inte ACC på min bil, men jag har kört bilar med ACC på och läst en hel del kommentarer, bland annat här på forumet.

Generellt sett verkar ACC fungera bra i verkligheten, men vid vissa kurvor/filbyten/etc så blir funktionen lidande och bilen förstår inte riktigt vad som är i vägen och vad som är i en annan fil. För vissa körsätt är ACC inte optimalt, och jag har starkt för mig att jag läst att någon konstaterat att den inte passar vid "aktiv körning". Men för de allra flesta är ACC säkerligen ett bra tillval. Vissa har klagat på att luckan är för stor med kortaste tidsinställningen, andra att den är för liten, men de flesta verkar nöjda såvitt jag förstått.

Anledningen till att jag inte valde till den var för att den där plastbrickan i grillen, i mina ögon, är bland det fulaste som finns.

För mer info, gör en sökning här på Jagrullar och på Google så hittar du hur mycket som helst! :)
Jag tycker att det funkar helt perfekt! Som vanligt finns det folk som totalt missuppfattar funktionerna. Typ att dom tycker att det fungerar dåligt i stadstrafik etc. Ja, men där ni inte använder vanliga farthållaren nu, där använder man inte ACC heller! Det är inte till för att man ska vara lat och kunna sitta och sova, utan ett helt suveränt hjälpmedel som gör körningen mer avslappnad, jämn och säker.

En annan sak i just ACC som är suverän är kollisionsvarnaren. Den har räddat mig några gånger kan jag säga. Nu senast på en enfilig 60-väg. Jag körde bakom en bil (givetvis utan farthållaren i eftersom det var i stan) och kollade åt höger lite snabbt för jag tyckte att det var en kompis som stod inne på en parkering. Helt plötsligt får bilen framför för sig att tvärnita och svänga höger. Det piper till kraftigt tre gånger, som gör mig uppmärksam och jag "TVÄRNITAR". Direkt när den piper (och med hjälp av HUD, gör röda prickar i rutan framför föraren) förbereds bromssystemet för tvärnit.

Driver support-paketet som säljs till 'självkostnadspris' tycker jag är helt självklart att välja till.
av bengte
Det är hur bra som helst! Ibland kan avståndet som ACC ger till framförvarande kännas för långt även när kortast möjliga avstånd är inställt, gäller speciellt motorväg, men detta kan man överrida genom att trampa på gasen. Körde nyss på autobahn och där funkar ACC perfekt. Bra vid höga hastigheter men ffa vid kökörning, funkar vid hastigheter över 30, då håller bilen konstant avstånd till framförvarande. Jag vill aldrig mer ha en bil utan denna funktion!
Användarvisningsbild
av Appel
Värt varenda krona!! Kommer nog aldrig att köpa en bil igen utan den funktionen!! Plastgrunkan i grillen ser jag som ett tecken på att man har kostat på sig en ännu säkrare bil en original... Skämt åsido, att välja bort den för att det är lite mer plast i grillen låter lite tunt tycker jag, men smaken är som baken...

Hur som helst så är det som XC90_Executive skriver, den går att använda på "fel" sätt, men med lite normal landsvägskörning i varierande tempo och dåligt med bra sträckor att köra om på så blir det helt plötsligt så enkelt att ligga bakom "väglöss" då man inte behöver ligga med foten på gaspedalen och vara på sin vakt hela tiden. Man kör helt enkelt mer avslappnat!

Bromsfunktionen är fullt tillräcklig fick jag erfara ikväll när ett stolpskott framför mig fick för sig att väldigt plötsligt bestämma sig för en högersväng på 90-väg. Hade jag haft en vanlig farthållare och ingen kollisionsvarning så hade jag krockat ikväll!!
av MrT6
Jag tycker den är toppenbra, framför allt när man kör landsväg eller ligger i högerfilen på motorväg. Vill man köra om utan att tappa hastighet på motorväg måste dock man gå ut i vänsterfilen ganska tidigt, eller motverka hastighetsminskningen genom att hålla foten på gasen och trampa litegrann. I det senare fallet får man ju sitta beredd med högerfoten och då tappas ju friheten att röra på foten som man vill. Att slippa hålla foten på gasen är mycket bra vid långa körpass.
av indi
Har också ACC men utan automatlåda. ACC slår ifrån när varven går under 1000rpm, visserligen förståeligt men det gjorde att man ganska snabbt började längta efter en automatlåda...

I övrigt supernöjd, kommer aldrig köpa en bil utan adaptiv farthållare. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Funk
Bosa skrev:Som jag förstår på inläggen här så sitter avkännaren för ACC i grillen, är den känslig för snöslask och smuts?
Inte för smuts, men däremot för snö och slask... men det skall vara rätt mycket för att det skall krångla..

/Thomas
Funk skrev:Inte för smuts, men däremot för snö och slask... men det skall vara rätt mycket för att det skall krångla.
Om man säger såhär - Slutar den att funka pga extremt dåligt väder, t.ex snöstorm eller slask så är det heller inget läge att använda farthållaren! :wink: Så det spelar ingen roll att den avaktiverar funktionen. :)

Men jag har hittills faktiskt inte varit med om att den har slutat fungera. Har en kompis som var ute med hans S80 V8 Executive i rejält snöoväder och han fick upp typ "ACC nedsatt funktion". Alltså det som händer med BLIS när det är liknande väder

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]

Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du kl[…]

Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]