Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persalls
Hej!

Till er som följt vårt köp kan jag meddela att allt fungerar efter instrumentbyte och mjukvaruuppdatering !... vilken go bil det är !! postitivt överraskade är vi alla och hela familjen gillar den ! Vi bytte från senaste versionen S80 summum och tycker faktiskt att den flera år äldre bilen är ett uppköp. D5an är mysig och lådan växlar fint, förbrukningen vet jag inte om jag vågar lita på men landsväg 20 mil idag och 0.72 är bra även om det ät lite glädje-koefficient !

Återigen en eloge till Hedin bil i Linköping som stått för allt så här långt och med reparationer på nära 15.000:- och lite prut är det nog inte mycket kvar av avansen på denna bilen (men förhoppningsvis på Mersan de sålde! ), så gör bara riktigta proffs !

/Mvh Per
av Motörhead
Det är alltid lika roligt att få positiva ägarupplevelser! Och att man dessutom är nöjd med handlarn. Grattis till köpet!
av Persalls
Hej alla trevliga och kunniga Volvoägare!

En liten uppdatering, och mer beröm till Hedin Bil AB !, och nej! jag jobbar inte där...

Efter en smekmånad, med de reparationer som nämns i inlednigen på tråden, så slog spöket till igen !

Körde på motorväg med farthållaren inkopplad och plöstsligt så dör "all" el !

Bilen fungerar i stort men ingen komfortel eller ström bak, inga blinkers osv....

Efter byte av en datorbox bak i bilen, eftersom mycket av felen var just bak, trodde Bilia att felet var löst ! Men 10.000:- senare och 2 timmars provkörning(eller

något ?) så var min fru tillbaka på Bilia Järgerro och alltid lika trevliga Richard, för att meddela att bilen fått återfall...

Richard, som sannolikt blivit något tunnhåtigare sedan vi köpt denna bil, kopplade på lite "vinst och förlust" bort displayen till stereon och vipps så vaknar liket upp...

Efter att ha kopplat in och bort samma panel några gånger så är han 99% säker på att det är denna komponent som är boven i dramat och nu, 14.500:- senare och en

månads testkörning, så kan vi bara fortsätta att hoppas.

Den bakre boxen byttas naturligvis tillbaka igen så den reparation kostade gratis och Hedin har som vanligt tagit kostnaderna och jag tror nu att vi, efter att ha sett

historiken i Vovos dator på just vår bil, har Sveriges mest patchade -03a....

Det är nu dags för en 16000mila service och det som gjorts i övrigt är att vi sköljt växellådan och bytt oljan. Stryningen har samma tendens att fastna som annan tråd

och oljan var inte vacker men det verkar ju vara standard fel så jag skall bytta några gånger till så får vi se vad som händer..

Alla fel som beskrivs ovan har haft meddelande av typ "service SRS- airbag" och "antispinn fail" eller liknande och det vet vi ju att det oftast saknar relevans.

Den som vill veta mer i detalj, eller som har liknande fel, är välkommen att PMa, Kan ju vara värt att beakta en reparation på 25.000:- när bilen kanske kostar

175.000:- eller så om likande fel finnes.

/Mvh Per

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]