Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av hasseh
Stereon & navigatorn i min xc 90 (High Performence)slocknar efter ca. 2-5 min. varje ny dag som jag startar bilen, :evil: när jag sedan stannar motorn i ca. 5 min. så fungerar allt resten av dygnet, har frågat på Volvo och även pröjsat felsökning för 800 kr utan resultat, dom föreslår nu att jag ska byta ut hela ICM kontroll panelen för en kostnad av 12 000 kr :-(O) , jag tror att det kan vara ett något enklare och framför allt billigare skitfel och det finns ju roligare saker att göra för 12 tusen kronor än att betala verkstan. Hjälp!! :idea:
av Psyko
hasseh skrev:Stereon & navigatorn i min xc 90 (High Performence)slocknar efter ca. 2-5 min. varje ny dag som jag startar bilen, :evil: när jag sedan stannar motorn i ca. 5 min. så fungerar allt resten av dygnet, har frågat på Volvo och även pröjsat felsökning för 800 kr utan resultat, dom föreslår nu att jag ska byta ut hela ICM kontroll panelen för en kostnad av 12 000 kr :-(O) , jag tror att det kan vara ett något enklare och framför allt billigare skitfel och det finns ju roligare saker att göra för 12 tusen kronor än att betala verkstan. Hjälp!! :idea:
Ingen här kan avgöra om det är rätt eller fel.
För att lokalisera ett sådant fel måste man felsöka på MOST- nätet där felet troligen ligger.
Om någon modul på MOST-nätet strular blir symptomet alltid detsamma, radion tystnar,RTI:n
slutar fungera. Det händer till o med om antennen,som också ligger på MOST-nätet slutar
sända vidare kommunikationen. Alla MOST- moduler är inkopplade i en serie vilket
gör att allt slutar fungera om en modul gör det.
ICM är mycket möjligt felkällan till detta problem MEN det går inte avgöra här.
av hasseh
Hej och tack iaf., verkar inte vara något vidare bra system det där så kallade Most systemet, om en del pajar så fungerar inget annat heller?? Jag moste nog sätta in en vanlig stereo stället för det kan ju bli hur dyrt som helst innan det fungerar igen, tänkte kolla om man kan byta panelen och klippa bort skitsystemet och helt enkelt montera in en vanlig stereo, kom gärna med kloka förslag.
av hasseh
Hej,kan det ha med tändningslåset att göra, läste någonstans att om kontaktplattorna i tändningslåstet inte har 100 % kontakt så kan det uppkomma alla möjliga konstiga fel, har provat mickla med nyckeln då stereon slocknat och då har den faktiskt startat ibland, vet inte om det bara varit en tillfällighet eller om felet kanske ligger där.

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]