Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70diesel06
#296505
Har varit en del om olje byte automat lådor på sistone.Undrar nu om dom manuella,någon som kan om oljebyte på dom.Min 06 med M 56=5 växlat har gått 18000,bör det bytas?
Användarvisningsbild
av lars2172
#296533
Hej .Byte av växellådsoljan behöver inte utföras vid normalservice på manuella
ock är bara nödvändit om växellådan ska demonteras för översyn eller byte.
Men om bilen har gått långt, eller arbetat under tung belastning under lång tid (t.ex.för bosering eller taxi)
kan det dock vara en god ide´ att byta olja /mvh lars
av StefanB
#297162
Jag knycker mig in på den här tråden... tar upp en följddikussion.
Vilken olja ska man ha i den manuella lådan? Volvo rekomenderar Volvo MTF97309, de fristående reservdelskedjorna tex Castrol SMX-S (75W-85 API GL-4 helsyntet).
Jag har en V70 -01, och jag tror att jag har en olja som heter Volvo MTF97308 och att Volvos MTF97309 kom något år senare, någon som vet? Min växellåda är trögväxlad och jag funderar på att testa byta olja (fast egentligen är jag lur på att kopplingen är dålig och "suger fast").
Men åter till frågan, är det någon som vet vad Volvos oljor 97308 och 97309 egentligen är för oljor, viskositet, API-klass mm?? Ska man slå i Volvos egen olja igen, eller testa någon annan?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#297206
Ett oljebyte i en växellåda är ju alltid bra att utföra. Detta förlänger hållbarheten och är nödvändigt att göra när man kör trimmat eftersom vridet i lådan blir högre och därmed mer värme. Värme+olja ingen bra kombination i detta fallet. Jag byter vartannat år så det är dags nu. :D
av StefanB
#297216
greeeken skrev:Är alla växlar tröga?
Jo, den är trög på alla växlar, men backen är värst. Tydligen är det vanligt att lamellcentrumet kärvar på axeln och orsakar detta. Så, man kan ju alltid hoppas det är oljan. Bilen har gått 16000 mil.

Jag brukar tidigare alltid ha bytt växellådsolja i mina bilar, kostnaden är marginell i förhållande till den nytta det gör. Men, renlighet är dygd, river man in skit i lådan vid bytet så ha man bara gjort skada!

Åter till frågan, är det ingen som vet något om Volvos egna växellådsoljor 97308 och 97309?
Användarvisningsbild
av greeeken
#297218
Såg att du har en 01a
Det var/är ganska vanligt på dessa tidigia modeller att just 1an o backen är tröga att få in.
Då är det nytt fett som gäller .
Plocka ner lådan o fetta in den.
Hade det på min o efter detta så funkar den fint.
Kanske kan hjälpa dig
Användarvisningsbild
av lars2172
#297318
StefanB skrev:
greeeken skrev:Är alla växlar tröga?
Jo, den är trög på alla växlar, men backen är värst. Tydligen är det vanligt att lamellcentrumet kärvar på axeln och orsakar detta. Så, man kan ju alltid hoppas det är oljan. Bilen har gått 16000 mil.

Jag brukar tidigare alltid ha bytt växellådsolja i mina bilar, kostnaden är marginell i förhållande till den nytta det gör. Men, renlighet är dygd, river man in skit i lådan vid bytet så ha man bara gjort skada!

Åter till frågan, är det ingen som vet något om Volvos egna växellådsoljor 97308 och 97309?


Hej 97308 är en syntetisk växellådsolja apl gl-1/gl-4 sae-75-80 för manuella lådor problemlösare i växellådor som upplevs trögväxlande
speciellt för m56 lådor samt 850/s70 /v70 /ock m90 lådor .97309 är likadan som 97308 .
finns en olja till som rekommenderas för volvo lådor 97307 api gl-4 75w-80 till lådor som vid kyla ofta blir trögväxlade /mhs lars
av StefanB
#297351
lars2172 skrev:
StefanB skrev:
greeeken skrev:Är alla växlar tröga?
Jo, den är trög på alla växlar, men backen är värst. Tydligen är det vanligt att lamellcentrumet kärvar på axeln och orsakar detta. Så, man kan ju alltid hoppas det är oljan. Bilen har gått 16000 mil.

Jag brukar tidigare alltid ha bytt växellådsolja i mina bilar, kostnaden är marginell i förhållande till den nytta det gör. Men, renlighet är dygd, river man in skit i lådan vid bytet så ha man bara gjort skada!

Åter till frågan, är det ingen som vet något om Volvos egna växellådsoljor 97308 och 97309?


Hej 97308 är en syntetisk växellådsolja apl gl-1/gl-4 sae-75-80 för manuella lådor problemlösare i växellådor som upplevs trögväxlande
speciellt för m56 lådor samt 850/s70 /v70 /ock m90 lådor .97309 är likadan som 97308 .
finns en olja till som rekommenderas för volvo lådor 97307 api gl-4 75w-80 till lådor som vid kyla ofta blir trögväxlade /mhs lars

Tack för upplysningen, då vet jag att det är en "vanlig" syntetisk GL-4. Jag köper nog Volvos 97309, det var faktiskt bra pris på den när jag kollade.
Såg när jag tittade på kopplingar på mekonomen att det verkar ha blivit en annan splines på lådans ingående axel mellan 2001 och 2002. Är det några andra förändringar på lådan som sker vid denna tidpunkt?
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#297375
Hej!

Det finns 2 modeller av olja till manuell växellåda, en ena är 97308 (1161645) är för årsmodeller till 1996, den klarar -48 utan att frysa, den andra oljan 97309 (1161745) är för årsmodeller 1996 och nyare, API GL4 SAE 75W-80, klarar av -60 utan att frysa, ett måste här uppe i nordligaste norrland med kalla vintrar.

Volvo rekommenderade 1161745 97309 då jag frågade, hade fått i fel olja hos verkstan, så jag fick först byta till rätt olja, köra ett tag, och sedan byta olja igen, för att skölja ur den felaktiga oljan, men allting funkar fint.

Om du väljer 97309 1161745, fråga efter den varianten som klarar -60, det är nog den bästa oljan som finns att få tag på, växellådan rymmer 2.1 liter, fyll olja tills det rinner ut från nivå/påfyllningshålet, byt ut tätningarna till oljepluggarna samtidigt (aluminiumbrickor).

/VolvoNisse

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]