PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Älgenenok
#295617
Hej!
Jag har nyss startat upp en gammal B16 snurra. Den har fått ny olja, filter och tänddelar och startar lätt, har skaplig kompression och går helt ok. Problemet är att den röker väldigt mycket. När man startar och låter den gå på tomgång så är det lugnt men när man sedan varvar upp eller kör iväg blir det ett moln av oljerök som ligger kvar. Motorn har stått still i ca 20år innan den startades upp..
Finns det något typisk orsak till detta på B16? Jag har hört att det kan vara oljeringarna, ventilstyrningar eller ev. vevhusventilationen som är tät. Är det någon som kan ge mig tips eller "easy fix" är jag tacksam!
Känns dumt att riva en i övrigt fungerande motor..
av Vovlo_Henrik
#295654
Kontrollera vevhusventioaltion i första hand, blåryker det hela tiden när du gasar så går troligen oljan förbi kolvringarna, blåryker det när du motorbromsar så är det troligen slitna ventilstyrningar och det kan mycket väl vara båda delar :-)-) Det kanske fanns en anledning att den blev urplockad en gång i tiden?
Skumpump till punktering

Hej på er. Undrar om en sån där p[…]

Regn på keramiskt sprayeax

Även om effekten som spraylackskydd ger ä[…]

Blöddrande Motor

Hejsan! Körde nyligen min husvagn för l[…]

Svarar mig själv efter lite googlande…[…]