Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adrian lindqvist
#18715
hej,
kan någon av Er hjälpa mig med en bra tips?
Har en 855 96,2,5,144hk,automat.
Misstänker att topplocket eller packningen har gott sönder(förstår
ingenting, bilen har fungerat hur bra som helst)eftersom
har hittat olja i kylvätska.
Det kostar mellan 15-20 tusen att laga på verkstad.
Är det värt att betala så mycket?
Är det inte bättre och biligare att bytta hela motorn?
Kan man bytta till en V 70 motorn?
Jag själv har en B5252S motorn
Eller skrota hela bilen?!
Förstår inte vad var de för fel?
Användarvisningsbild
av Dobermann
#18851
Det kostar dom sumorna på Volvo ja, men hos en mindre verkstad så kommer du nog undan med betydligt mindre
av Henrik Wingmyr
#18855
adrian lindqvist skrev:hej,
kan någon av Er hjälpa mig med en bra tips?
Har en 855 96,2,5,144hk,automat.
Misstänker att topplocket eller packningen har gott sönder(förstår
ingenting, bilen har fungerat hur bra som helst)eftersom
har hittat olja i kylvätska.
Det kostar mellan 15-20 tusen att laga på verkstad.
Är det värt att betala så mycket?
Är det inte bättre och biligare att bytta hela motorn?
Kan man bytta till en V 70 motorn?
Jag själv har en B5252S motorn
Eller skrota hela bilen?!
Förstår inte vad var de för fel?
Jag hade samma fenomen i min 855 -96, 2.3 T-5R
Det var kylaren som hade gått sönder. Du har 2st oljekanaler som går i sidorna (plasten) av kylaren. 1 för automaten (tror jag) och en för motoroljan. Min högra (sett i bilens körriktning) var trasig så oljan pressades in i kylarvattnet.

Så prova med att byta kylare först ;)

/Henke
av *pettson*
#18872
adrian lindqvist skrev:hej,
kan någon av Er hjälpa mig med en bra tips?
Har en 855 96,2,5,144hk,automat.
Misstänker att topplocket eller packningen har gott sönder(förstår
ingenting, bilen har fungerat hur bra som helst)eftersom
har hittat olja i kylvätska.
Det kostar mellan 15-20 tusen att laga på verkstad.
Är det värt att betala så mycket?
Är det inte bättre och biligare att bytta hela motorn?
Kan man bytta till en V 70 motorn?
Jag själv har en B5252S motorn
Eller skrota hela bilen?!
Förstår inte vad var de för fel?
gå till din lokala verkstad och be dom provtrycka bilens kylsystem.
Där ser man om det läcker.
Det är inte ovanligt att oljekylen läcker in i kylarens kylvatten dock precis som det redan påpekats.. Dock så.. uppstår ett problem.. men det kan du säkert lösa..se nedan...
Vilken färg är det på oljan som är i kylvätskan?..
I din automatlåda har du ATF olja.. den ska vara röd men skiftar ofta i lite brunaktig nyans tyvärr....kan väl bli lite brunaktig ihop med grön/blå glykol..
motoroljan är oftast svart.. (om inte precis nybytt)..den fortsätter vara svart även i glykolen..
Du berättar inte om din motor drar motolja?.. eller om den på annat sätt går dåligt?
förekommer det mycket motolja i glykolen? Det kan inte vara slam?..

Angående priset så är det 8,1 timmar på att byta topplockspackningen. :wink: Sen är det till att hitta en verkstad med normal timpenning och som inte skinnar dej på delarnas pris.. :wink:
av adrian lindqvist
#18910
hej igen,

motorn har fugerat bra,normal oljeförbrukning,men den ända
som har hänt (för 3-4 månader sen)är att motorn har sprutat
olja igenom oljekorken,ganska mycket(de på Volvo har kollat
upp saken och sagt att det var fel på korken då fick jag köpa
en ny)och nu har det hänt igen,motorn har sprutat olja igen
så upptäckte jag att jag hade olja i kylvätskan(som är brunaktig)
Misstänker för högt tryck i motor.
Funderar på att köpa en "ny"beg. motor.Hur kan jag få tag på det
och vad ska jag tänka på i fall om jag måste göra det?

Tack för alla svar!!!

Har också råkat ut för detdä[…]

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]