Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persalls
Hej!

Efter en del vånda har vi bestämt oss för en begagnad D5a från -03. Bilen skall vara väldigt fin och jag har pratat med tidigare, enda, ägaren som kunde "allt" om bilen och som enligt egen utsago har vårdat den väl. Han rekommenderar bilen och säger att det inte finns några kända fel och brister men berättade också att det bytts en del under åren vilket jag tycker låter bra !. Bilen har gått drygt 14000 mil så storservicen lurar ju runt hörnet men en välutrustad bil med RTI, vinterhjul osv, dock 5 sits, för 145 tycker jag känns ok, vad tycker ni?, min fru kommer att hämta bilen som säljs av en bilfrima med garanti och jag undrar om ni har några "måsten" att testa ??, är ju lite lurigt men jag har inte tid och tycker att samtalet med föregående ägare får vara värt en hel del, hoppas han inte är polare med bilfirman :-)

Jag vet ju att 03 av vissa betraktas som 1.0 av mjukvara inom it världen men de flesta sjukdomar borde ju blivit åtgärdade !, ex vis är hjullager och värmare bytt och allt skall fungera ! tacksma för snabba tips, stora som små ! Bilen är chippad men jag glömde fråga av vem, dock skall den ha blivit märkbart piggare och även snålare !. Ägaren hade, när han köpte bilen, fått vänta i ett helt år och har nu köpt sig en ML500 så den verkar ju komma från en bra familj...

/Mvh Per
Den är tröstig men det kanske du vet. 03-orna led ju av en del barnsjukdomar men det verkar ju som tidigare ägare åtgärdat en del. Kolla bara så att det inte sitter en dieselbox som trim. Personligen skulle jag aldrig slänga in något som förvränger signalerna i motorstyrsystemet.
Hej!

Visste inte att den skulle vara törstig men allt är ju relativt, en nyare kostare ju en hel del mer så jag tycker att den är ett bra alternativ till en V70 ialla fall :-).

Tidigare ägare pratar om 0,85 blandat och under 0.7 på ren landsväg och jag ser inte varför han skulle försköna men det handlar ju till sist om vem som gasar med !

Med box menar du typ KCR ? hur skulle det annars göras ? , eller menar du totalt utbyte av styrbox ?

Hur ser man vilken stereo-version bilen har ?, förstår ju om jag har bilen här men det jag har nu är ett foto, där av den "korkade" frågan !

Bilen har både telefon och navigator, finns det olika versioner på navi eller är det då RTI ?

/Mvh P, mer förvirrad,,,, snart på banan, kanske !
Du har ett vanligt DVD-baserat RTI-system. Jag länkar till en tråd om förbrukning. Det är iofs en 07 med 185Hk-motorn men de tar upp XC90 i helhet. Ägaren talar han om verklig föbrukning dvs antalt liter/antal mil eller färddatorn. Färddatorn för min D5:a visar åt helv... ca 1,5dl fel. Ligger enligt dator på 0,43l/mil men i verkligheten ca 0,58-0,61l/mil.

Japp jag menar en dieselbox typ KCR, dieseltech eller vadr de nu heter. Finns bara en laddtrycksspärr som säkerhet och vi som har automat får det jobbigt med vår lådas hållbarhet eftersom den inte momentbegränsar som ett prog gör.
Se till att spola/skölja lådan om det inte är gjort, trevligt med lite ökad livslängd...en utbytes kostar väl ca 25000:-
Om du skall ha den seriöst chippad är väl bsr, autotech, tme mfl kända firmor att föredra.

En kompis hade en likadan -03:a som hade gått 33000 mil när han sålde den, drog 0,9l/mil med box.
Hej och tack för er klokhet !

Jag har gjort mycket men aldrig mekat automatlåda !, menar du att man tappar ut oljan, byter filter och häller på ny eller är det en annan metod när du säger skölja/spola ?

Något annat ni kan komma på som hustrun SKALL kolla när hon hämtar åket ?? Är ju inte helt lätt när man hoppar in i en "ny" bil så där och på sitt sätt naturligvis helt fel men blir ju så när man åker en bit för att hämta.

/Mvh Per
Innan hon skriver på så varmkör hon motorn så att den är varm. På tomgång så drar hon ur stickan till växellådan. Ser ut som oljestickan till motorn. Oljan skall vara rödaktig och inte lukta Växlar automaten mjukt så är det inga problem. Jag rekommenderar ändå ett oljebyte eftersom det gör din låda gott. Betalade 1800 spänn på Nybergs i Nässjö. Du har inget filter på lådan utan man tappar ur oljan. Fyller på. Kör igenom växlarna. Tappar ur och fyller på.
Volvo har inget rekommenderat serviceintervall på automatlådorna som saab har. De har 12000 eller 16000 mil. Det är samma automat i volvon och saab en (9-5 och 9-3)
Hej!

Har pratat med föregående ägare igen, som är åkare med uppenbarligen goda relationer till Volvo, och han säger att trimmet inte är en tillsatsbox utan utfört av Volvo och ger 185 Hk precis som de senare D5orna så då kanske den biten är så bra den kan bli !

/Mvh Per

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]