Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag har ett klonkande ljud på vänster framhjul. Volvo hittar inget som är löst eller trasigt. Det senaste som är gjort att stötdämparen byttes i fredags utan att missljudet försvann.
Missljudet uppkommer när jag kör i låga hastighet över stora ojämnheter, tex. kärlskadad väg eller potthål. Det uppkommer när fjädringen komprimeras maximalt dvs mer än vid vanliga ojämnheter i vägen. Ljudet låter precis som en trasig dämpare men så var inte fallet.
Jag diskuterade med verkstad och de ska kolla med Göteborg imorgon. Kan det vara någon motorbussning som låter?
Någon annan som har varit med om detta? Finns det någon serviceåtgärd från volvo?

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Vålvå skrev:Jag hade samma ljud tidigare,byte av bakre länkarmar i både höger o vänster framhjul löste problemet!
Vill dock minnas att du redan bytt dessa?
Precis, mina länkaramar är redan bytta så det är inte det som är problemet. Men jag har fått nys på de bakre bussningarna i motorvaggan av en kille på svwx. Får se vad de säger på verkstaden.

//Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Inget fel på motorbussningarna enligt verkstaden. De har kollat med informationen i TIE ang. dessa.
Så nu vet de inte vad som ska göras eftersom allt verkar vara ok.
Själv börjar jag misstänka de klassiska krängningshämmarstagen. Någon som varit med om detta på V70II??

Annars har jag släppt ärendet då bilen är inbytt till förmån för en ny som kommer i september så nu får någon annan ta hand om den.

//Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Nu har jag testat att växla framhjulen med varandra. Ljudet finns kvar men låter nu mera som ett däckljud.
Kan det verkligen ha varit däcket? Den sitter nu på högersida men jag hör då inget därifrån. Måste be sambon lyssna.
Har någon varit med om att däck kan låta som trasiga stötdämpare??

Mycket intressant i alla fall :lol:

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]