Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nybbe
Nu när hojsäsongen är över så är det dags att skaffa sig en schyst vinterbil och jag har fastnat på tanken att köpa en 850 GLT… men efter att ha läst sig igenom ett flertal av inläggen här så blir jag nästan lite tveksam om man vågar köpa en i 20-30.000:- klassen.
Det verkar finnas en hel del brister och svagheter och då jag är van att åka japanskt sen tidigare så är jag inte så van att meka… ;-)

Några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med…

Växellådorna???

Finns det nåt som man kan göra för att förebygga ett ev. ras…
Kan man kontrollera en automatlåda ang. skick på något sätt… eller är det ett ”lotteri” när man köper en tidig GLT med kanske 30.000 mil på mätaren
Kan man se (förutom om det finns papper på det förståss) om lådan är utbytt på ev. garanti… har läst att volvo böt många manuella lådor men i en del fall finns det tydligen inte på papper
Hur pass mycket ska man värdera en 94- om man väljer mellan en 92- och en 94- (va det inte då den förstärkta manuella lådan kom)

TRACS???

Är det något som man ska tänka på eller se upp med när det gäller detta?
Hur funkar det? Är antispinn och antisladd samma sak?

ECC???

Jag räknar inte med att hitta en med fungerande kylning i den prisklassen och med tanke på bilarnas ålder men frågan är, är det även värmen som blir ”automatisk” dvs termostatstyrd och behagligare med en med ECC fast utan kyla jämfört med en med ”vanlig” värme

Tar gärna emot tips och erfarenheter från er… vad ska jag tänka på och se upp med före ett ev. köp… letar vidare för att hitta ”pärlan”

Mvh Magnus
Användarvisningsbild
av Mysko
Jag har en GLT -92:a Automat.

Vi börjar med lådan då: Kolla oljan i den, är den svart så kan den behöva bytas. Inte helt lätt att göra själv då normal avtappningsplugg saknas. Och påfyllningen sker genom oljestickans hål. Men visst det går.

Min bil är det en syntetisk olja i lådan så den är gulaktig, var tydligen problem på dom tidiga automaterna som löstes med en syntetolja istället för vanlig Röd ATF Dexron III Olja. (detta enligt Volvo)

Kolla även hur den luktar, luktar den apa ska du vara försiktig. Har bilen dragkrok så kanske dom dragit husvagn och det kan ta död på automatlådor om man inte monterat en extra Oljekylare. Det sitter en oljekylare på, men den är tydligen av det mindre slaget. Är för övrigt den man lossar en slang på för att byta olja i lådan.

Min Låda har ett problem som härör från en växellägesgivare som bör bytas/rengöras. Bilen växlar som en kratta när den är kall. Men sägs här i gruppen att det ska vara ganska enkelt fixat.

Tracks kan jag inte svara på då min bil inte har det.

ECC har den inte heller, men har AC och den fungerar varje fall. Är köldmedium R134 (freonfri) så den är ju enkel att fylla på lagligt dessutom.

ABS funkar åxå fint.

KupeFläkten gick bara på högsta läget på min, det var effektmotståndet som var paj, 500:- på volvo och byta det tar 10 minuter. Man lyfter bara ur hanskfacket så sitter det innan för där.

Farthållaren på min funkade inte heller, men är troligen en kontakt/vaccumventil vid bromspedalen. Den kostar ca 100:- på volvo och byts åxå på 10 minuter. Är det manuell låda så finns det en till kopplingen åxå.

Motorproblem som verkar vanligt är kamaxelgivaren, kostar 1200:- på volvo och att byta den kostar runt 300:- om du inte gör det själv. Vilket verkar ganska lätt.

Symptom på den är att bilen tjuvstannar för att sedan starta igen utan problem, men kan även förbli död. Min tjuvstannade en gång i rusningstrafik å startade direkt. Åkte sedan 40 mil å sedan stannade den igen för att inte starta mer. Bogserade bilen till Volvo den startade direkt dom skulle ta in den i verkstaden, men vid provkörning dog den igen.

Med felsökning gick det på 2600:-

Tja mer kommer jag inte på, men du får mycket bil för pengarna, min är en importbil från tyskland som gått 21000 mil och den gav jag 20 000:- för. OK, lagt ner 3000:- på den, men kört 700mil nu.

Kör på 50% E85 (etanol) utan problem, bilen blir lite piggare å det är billigare att tanka. Dock drar den lite mer bensin. Jag gissar att om bensinen kostar runt 10:-/liter så tjänar jag inget på att tanka etanol, mer än att jag får en piggare bil.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]