PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av pevalge
Har en b18 som jag inte får nån gnista
Om man tar bort fördelar locket och kör på starten ser man en liten gnista från brytaren men det finns ingen gnista vid tändstiftet?
Nån som har nån ide
Jag har byt rotor och fördelarlock men det vart ingen skillnad
av Vovlo_Henrik
Liten gnista?? Hoppar gnistan runt?? Tändspolen kan vara trasig vid svag gnista

Kontrollerat kabeln från tändspolen till fördelaren samt kondensator innan du går vidare med tändspole :-)-)
av Rådlös
Kontrollera även tändstiftkablarna. Dom kan ha en förmåga att "hoppa ur" sitt kontaktläge om man rubbar dom för mycket.
Har du fått med det lilla kolstiftet med fjädern som sitter i mitten på insidan av fördelarlocket? Det händer att det sprätter iväg när man öppnar fördelarn.
av pevalge
Har byt kabeln mellan tändspolen och fördelaren och kondensatorn får nu en liten svag gnista men den försvinner i bland verkar som om det är glappt någonstans?
av Vovlo_Henrik
Du kan ha fått kortslutning mellan fördelaren och kabeln till brytarspetsarna, kabelgenomförningen kan även den vara dålig :wink:
av Frownlayer
Jag har en kompis som råkade ut för samma sak. i hans fall så var det fördelaren som det var fel på. har du en liggandes så testa att byta hela den. annars kan du testa att löda en kabelbit mellan mitten på rotorn och ytterdelen. där ligger nämligen ett avstörningsfilter på 5-10Kohm, som kan ställa till lite problem.

Ett annat sätt är att kolla spolen i en testutrustning, på min veteranmoped hade jag till och med gnista på stiftet, trots att både kondingen och spolen var kass. jag vet att det ska finnas samma tester till 12v spolar och kondingar.

Var du på Sweden Rock? Tyckte det såg […]

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]