olindh skrev:Jag hade valt original utan att tveka. Biltema rekommenderar byte av sina kablar var 4000e mil, Volvos originalkablar håller minst 4 gånger så länge. De är byggda i helt olika material.
Nu ska vi se hur volvos utbytes system fungerar på tänddelssidan..
1: Tändkablar är FÄRSKVARA.. bytes EJ om inte bilen misständer eller har yttre skador.. inga intervaller finns i övrigt.. liksom inga intervaller på nåt annat vettigt. För förebyggande service finns inte nämligen..
2: Fördelarlock bytes EJ om inte bilen misständer eller har yttre skador. Frågan är vad som räknas till misständningar, för det räcker tydligen inte att en bil kalasmissar utan den tänder ju trots allt på alla cylindrar även om det nu inte sker exakt när det borde..
3: Rotor bytes ej om inte bilen misständer eller har yttre skador (rotorn).
Då undrar jag.. VAD är det för fantasisaker dom säljer (volvo) som dom tror inte slits?
många av bilarna har varit på orginalservice innan utan att man *hittat felet * som gör misständningarna. När man tar bort locket inser man att det är samma lock bilen levererades med, där finsn både mossa och annat guck..Bra att det fungerat i 30.000 mil? Jajamensan, men liksom alla andra lock har det fungerat med begränsade prestanda dom senaste 15000 milen.. Kunden har alltså eldat upp bensinpengar i onödan.
Tändkablarna är lika gamla som bilarna och stenhårda, inte ovanligt med avbrott i enstaka kablar. Samt att det brukar vara gott om överslagshål i dom nere i kontaktfoten. Ändå är det ju *Bougiecord* volvo orginal och då borde ju inte det här hänt?..
Sanningen är den att ALLA kablar slits.. ALLA lock slits och alla rotorer slits. Sen om man vågar sticka ut hakan som biltema gör med sina 4000 mil eller drygt 1500 på tändstiften må ju vara hänt för att locka o få folk att handla.
Kablarna klarar lätt både 8000 och 12000 mil kanske 16000mil också? Men sen börjar dom hårdna och då ska dom bytas INNAN man får kabelbrott. Precis som orginalen...
Känns det som om det här är optimal ledningsförmåga?
Det här locket har gått 12000mil men är dock orginallocket..Behövs det bytas ut?.. Ja enligt mej.. NEJ enligt volvo, eftersom det inte byttes ut vid kontroll..

Tändstiften däremot ska gå på intervall. Men om stiftet tar slut fortare då?. Stiftet på bilden är så slut att metalldelen ligger innanför porslinsdelen och har gnistat spår ut mot jordpunkterna. MEN.. det är 1500mil kvar på intervallen..
Ska stiftet bytas eller inte?
NEJ enligt volvo.. JA enligt mej..
Det är ju så att sunt föruft råder alltid.
Att sätta en intervall för KONTROLL och EV utbyte är inte fel bara för att biltillverkaren sket fullständigt i detta.