I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av lecke
Hej
Jag har en s60-01 2,4 och jag funderar på att sätta ett Open air filter. Men på modell anpassningarna så står det bara att dom passar till turbo modellerna, kan det hända något med bilen om man sätter dit ett sådant filter?
Har funderat på ett filter från JR.

MVH Daniel
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej!

Välkommen till världens bästa volvoforum :)

När du skriver "open air filter" så antar jag att du menar ett sånt där koniskt sportluftfilter. Det dom menar med att det bara passar turbo modellerna är att det är modellanpassat efter en s60 med turbo. Gissar på att det hänger med någon form av avskärmning också.
Luftburken som sitter orginal ser inte lika dan ut på turbo och icke-turbomodellerna.

Det händer inte så mkt med bilen om du nu klämmer dit det där filtret, om något så får du väl lite häftigare insugssljud. På turbosarna så brukar man kunna höra lite pysljud.
Effektökning är det iaf inte att prata om.

Jag har kört med ett JR filter i min 940 Turbo i ett år ungefär och har inget alls att klaga på, dock så är det lite drygt att man måste olja in filtret efter tvättning så numera åker jag med ett oljefritt från AEM.

Hoppas det hjälpte dig något, lycka till med bilen!

/Ticken
av lecke
Tack för det snabba svaret. Vet du om det skiljer mycket på kvaliten mellan olika filter? Vars ha du köpt filtret du har på nu?

MVH Daniel
Användarvisningsbild
av Ticken
Filtret jag har på nu köpte jag på http://www.creatix.se.. Rätt dyrt men åandra sidan bra grejjer, visst skiljer det sig mkt i kvalitet på olika filter.
Finns ju biltema filter för 100spänn typ, en polare till mig satte ett sånt rent provisoriskt på sitt turbobygge, tog en sväng. Då lossnade en bit av toppen på filtret som flög in i turbon och slog sönder diverse saker..
Nu var det säkert ett extremfall, men ja. Filtreringsegenskaperna skiljer sig det också på.. JR är helt okej tycker jag annars.

/Ticken
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]