Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av caysie
köpte precis idag en 855a med "fel på motorn" enligt tidigare ägare så hade bilen bara stannat och gick sedan inte
att starta. Naturligtvis var det nog mera som hänt som inte var intressant att berätta. Men jag har räknat med att byta motorn i värsta fall.

Felet är att vid första startförsöket så högg startmotorn fast så att säga den gick inte runt alls. Efter några försök
så snurrade motorn myyycket långsamt, alldeles för långsamt för att kunna starta. Ström tog jag även från min fungerande bil med startkablar. Mera konstigt var att det inte fanns någon kylarvätska alls i bilen. Tömde i 7liter
så helt tomt var det alltså. Har läst felkoder från insprutning samt tändning och inga fel hittades. Bränsletrycket
också ok. Kollade i olje locket att kammaxeln roterade, så remmen är hel.

Kan prova med en annan startmotor, men med tanke på att kylarvätskan helt saknades så har säkert något mera hänt med motorn.

Vad göra ? Kan den ha nypt i något lager ? Topplockspackning ? Tvärslut ??

Motorn är en B5254S skulle det passa att plocka i en B5204S eller har den andra givare osv. ?
av caysie
Måste bara tillägga :

-Det är inte vatten i oljan.
-Har provat att mata startmotorn direkt med startkabel från annan bil samt en kabel direkt i blocket, så
full ström/spänning fanns garanterat på startmotorn.
av caysie
Får svara mej själv.....

Motorn är mer eller mindre slut !!

Provade med en bra startmotor, med samma resultat. Mycket tungt, knappt att den orkade dra
runt motorn. Provade att mata direkt på startmotorn med startkablar igen (från en annan bil).

Min bil har automatlåda, passar motorn från en manuell också ? Bara ta bort svänghjul och byta mot
automatens medbringare, eller är det mera som skiljer ?
av Dodga
Tjenare !

Jag har nyligen bytt motor i en 855á -94a som har automat.
Motorn som jag bytte till var från en manuell, så jag flyttade bara över hela svänghjulet samt den lilla pluppen i mitten av veven.
Jag litade inte på de givarna som stt på motorn så jag flyttade även med alla mina givare samt min kamrem.

Kan inte säga att det va speciellt svårt, bara bökigt å trångt.

Hurvida du kan använda en 2 liters maskin istället för en 2,5 kan jag inte uttala mig om.

Mvh
Niklas
av caysie
Det blir nog enklast att leta efter en B5254S från en -93a lika som jag har.
Tror det sitter luftpump på de senare, vilket inte min har.

Men ok manuell eller automat spelar alltså ingen roll.

-Då är det bara att leta motor då och sätta igång. 8)
Felkod

Kolkanistern sitter under batteriet. Har en 8mm sl[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder

Tänkbart.. Du lär ju få byta cylin[…]