Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Ja det är sant! Har följt pettssons "bibel" i detta projekt!

Men gick inte hela vägen... blev tagen på sängen när jag märkte att insuget satt fast!
Under gasspjället sitter det en liknande klocka som är bakom motor, EGR?
Från grenröret följer ett rör längs med motorn, under fördelarlocket till klockan under gasspjället? Och det röret fick jag inte loss... Satt en stor mutter på röret, 21mm. Plus åtta millimeters på självaste klockan fast i gasspjället!

Någon som har tips? Fick huvudbry inför helgen! Hade tänkt o bli klar ikväll... men icke.... ??:-/ :-)-)
Senast redigerad av 1 PDK, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Tja se där ja.. du har tydligen EGR.. enklast är då att lossa EGR röret, naturligtvis ifrån själva klockan. Lossa stora muttern och knacka till lite lätt så släpper det så vackert. :wink: Bråkar det rejält kan det vara bättre att lossa bägge ändarna så att röret går att röra på lite grand.
Jag tackar! Kan säga att det var ett bråk med det röret... som det satt fast. O då hade jag redan skruvat ur muttern. :D

Så det är EGR:n, men var är det jag har bakom motorn? Likadan klocka...
Men är det något man kan rengöra när allting är ur vägen liksom?
Sitter ett hål i klockan också, är något hål man kan dra in lite 5-56 eller liknande? Ifall den hänger sig i framtiden?

Lägger in bilder på oljefällan m.m sen när jag börjar bli klar, nästa dag jag får sätta igång igen, är på måndag.

Jag får tacka pettsson!
av PDK
Nu har jag gjort proceduren! Piece of cake, rekommenderar starkt till alla att göra det.
Passade på o rengöra EGR:n också, vilken var helt igensotat. Fick trixa lite för att få klockan att gå, den öppnade/stängde inte riktigt. Röret gjorde jag rent med smalt rep inlindad i lite stålull, sen tryckluft.
Kom en del sot ur den.

Vevhusventilationen i sig var inte så illa som man sett på bilderna på nätet, men ack vad poröst det var med slangar. Lite bös fanns det i burken dock.

Men tack ännu en gång till pettssons fina hemsida! Pga den fick jag äntligen tummen ur! :-)-)

Som sagt, viktigt att dokumentera allt vad du river, så lätt det gick att sätta ihop det igen!
av egonius
Har precis gort ren oljefälla eller Vevhusventilationen . Insuget måste bort först Gäller bara 855 GLT och V70 2.0 torbo som jag vet om nu. Det kommer upp en slang på dom bilarna under kåpan till tändstiften. Vänster om oljepåfyllningen.
Insuget bort och diverse slangar Insugs röret med 5 bult och en under insug till oljestickan och en längre in under.mitt på.
sen ser du vad som skall bort på oljefällan. Hela fällan skall bort och rengöras och hålen till motorblocket skall petas rena och kan båsar rent med tryckluft sen. Du måste få ett tryck i motorn och pressa ut skräpet ur nedersta plugghålet. ..
Lycka till ca: 1.5 timmar till ner montage och lika för montering....Tålamodskrävende men inge svårt..
Egonius
Användarvisningsbild
av ketto
ska man vara petig me just när blåser rent hålen i blocket så ska oljetråget ner oxå, för skiten hamnar i oljesilen! Har för mig Pettson har nämnt de en gång förut!
av JockeGbg
Enligt min servicebok skall vevhusventilationen rengöras var 9000:e mil och min bil har nu gått 18000 så det är alltså dags. Har ingen aning om ifall det över huvud taget gjorts på min bil tidigare?

Har kollat Pettsons utomordentliga guide och frågan blir då naturligvis om det verkligen är NÅGON Volvoverkstad som gör på samma sätt? Jag tvivlar starkt på detta. Jag har aldrig lämnat min bil på service hos Volvo och har inga planer på att göra det heller. Nä ska man få nåt riktigt gjort är det nog bäst att man gör det själv. :D

Vore intressant att höra om någon vet hur en rengöring av vevhusventilationen går till hos Volvo.
av PDK
ketto skrev:ska man vara petig me just när blåser rent hålen i blocket så ska oljetråget ner oxå, för skiten hamnar i oljesilen! Har för mig Pettson har nämnt de en gång förut!
Hålet ner till oljetråget, kan man peta först med ett buntband eller dylikt om det går ner lätt så är det ingen fara...
mitt buntband kom upp lika rent, lite frisk olja bara... så ingen fara där.

Men rengöra delarna? Inte i mitt fall, rören var spröda som få! Så bytte allting, nästa gång kan man rengöra ist.

Skippade den så kallade flamfällan, varför ska den sitta där överhuvudtaget? =)
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]