Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noggemannen
Hej!
har haft det ett tag men har blivit ett problem nu på våren när värmen kommer, när bilen kommer upp i arbetstemperatur så kokar den ur expansionskärlet. åkte in till en gör det själv mack och sköljde ur så gått det gick men det är klet i hela systemet :/ . Frågan är vad är uppkomsten till det hela? topp packningen som gått? *(motoroljan är fin) smörjan är som ljus brun gelé olja.
vet inte om det är inbillning men känns som bilen blivit slöare och slöare.

nån som har nå förslag på hur detta uppstått samt hur man får bort all skit?
jobbigt om man skulle riva allt och göra rent så kommer det tillbaka om 1 vecka.
av *pettson*
Till att börja med så finns ingen olja som kan hamna i vattnet om det nu inte sker via oljekylen (om du åker turbo) Frågan är om ditt lock är tätt? Hur står tempen när det bubblar ur kärlet?
Ett mycket enkelt sätt att kontrollera problemet är att använda en avgasmätare när man öppnar. Reagerar avgasmätaren när du öppnar kärlet (görs FÖRSIKTIGT DÅ DET ÄR HETT). Då är det avgaser i vattnet. Det finns även kemkontroll som går att använda.
ja jag har en 850 T5 -96. tempen är normal enligt temp mätaren (mitten dvs arbetstemp) när det börjar ryka och koka från expansionskärlet.
hur ser man om det läcker från olje kylaren? har ingen avgasmätare får lämna in bilen isånnafall.
Användarvisningsbild
av noniz
Tja!
Tycker det låter väldigt konstigt att det inte finns nån olja som kan hamna i kylarvattnet.
Har nämligen en Peugeot 205 som andre bil och upptäckte för ett par veckor sedan att expansions kärlet såg väldigt mörkt ut.
Så jag öppnade och tittade, gillade inte vad jag såg.
Och när jag stack ner en pinne så såg den ut som en oljesticka när jag tog upp den.

Och detta berodde på en brusten blockpackning.
Men har även senare fått höra att det kan vara fodret i motorn som blitt dåligt.

Men jag vet inte, är jättedålig på motorer :lol:
av *pettson*
noniz.. tror du alla motorer är konstruerade lika?.. man får gärna sluta dra alla fabrikat och modeller över en kam om det inte är så att ni som är drabbade verkligen vill att det ska kosta pengar?
Runt cylindrarna i en vitblocksmotor finns endast vatten. Olja finns på ETT ställe, nämligen oljekanalen rakt ovanför oljefiltret, men det är ca 4cm distans dit så det brister/ läcker inte sådär jättelätt precis. Skulle olja ta sej in i kylvattnet får du med tiden in litervis med olja den vägen i kylvattnet då det är bra tryck på oljan där (ca 5kg). Sen har du ingen mera stans där vatten och olja ses överhuvudtaget om inga sprickor uppstått..
Har vi en turbobil har vi två ställen till..
turbon i sej kan haverera och blanda, dock sällsynt.
oljekylaren kan spricka.. den befinner sej inuti vattenkylaren och därmed får man ut olja i vatten. Nåt som diverse verkstäder i sin ursäkta utrycket *förbannade okunskap* eller penninghunger diagnostiserar som att blockpackningen gått med ca 20.000kr att betala för kunden för åtgärd. Notera att märkesverkstan är lika lusig på det här som dom andra.
Åtgärden brukar vara att helt enkelt byta kylaren till en med hel oljekylare i..

Kokningarna som uppstår i bilen gör det av TVÅ olika anledningar.
Det ena är att man har locket öppet och står o kikar... Systemet jobbar med temp ÖVER 100grader och då ska vattnet koka utan tryck. Därför är systemet trycksatt så det ska koka vid ca 135grader celsius. Öppnar man locket kokar det omedelbart.
Därför är också expansionskärlslocket en vital punkt som folk gärna glömmer. Dels ska det vara RÄTT LOCK med rätt öppningstryck, dels ska det vara TÄTT... Annars *kokar* bilen utan att det är fel på den.
Naturligtvis kan topplocket vara löst eller packningen gången så att förbränningsgas läcker ut i vattnet, men med största sannolikhet försvinner även vatten åt andra hållet in i cylindern vartefter då samma hål leder vattnet åt andra hållet vid undertryck i cylindern.

Naturligtvis händer det att blockpackningen tröttnat på en vitblockare. Men alla som är nåt sånär kunniga då tar sej 5 minuters tid och gör ett kompressionsprov på bilen. Är det samma kompression (inom 10% mellan cylindrarna) och det är tillräckligt med komp enligt fakta så är packningen felfri så långt. Då kan man enkelt trycksätta systemet med ett läckageprov. Står trycket kvar är där inget läckage, om trycket sjunker så har det just sipprat ut vatten nånstans. Då är det bara att starta, går bilen illa utav bara helv.. så har man just kommit på vart vattnet tog vägen..

Att nåt inträffar först när bilen blir riktigt varm om nu allt annat är okej brukar inte indikera att blockpackningen är trasig, det brukar indikera att topplocket är sprucket isåfall..
Användarvisningsbild
av noniz
Tja!
Ursäkta mig då för att man inte är så motorkunnig.
Och nej, jag drar inte alla bilmärken över samma kam.
Användarvisningsbild
av emwtur
nu vet jag inte vad det är för växellåda på bilen - men kyls inte automatlådan i samma kylare på 850 - vet att den gör det på 700-900 serien .
läckage där skulle kunna skicka olja in i kylsystemet - och man lär få gråaktig växellådsolja.

men jag har haft fel förrut ......

/emwtur
Felkod

Kolkanistern sitter under batteriet. Har en 8mm sl[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder

Tänkbart.. Du lär ju få byta cylin[…]