Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kire1111
ABS lampan lyser till o från, nån som har ett råd att ge förutom att tejpa över den :-). Kan man göra något själv eller är det bara att åka the verkstan och bli fattig suck ? Har en volvo s40 98 2,0.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Du kan ju kolla om det glappar eller om det har oxiderat i någon kontakt som hör till ABS-systemet.
Sen kan du ju höra runt om du kan hitta någon med en felkodsutläsare. Eller tex höra med fordonsprogrammet på någon skola om de kan kolla felkoder åt dig för en billig peng. Eller ja man kan ju åka till Volvo och bara få felkoderna utlästa också. Ring och fråga vad de tar.
av roberte
Låter som någon form av glapp eller oxid, kon också vara så att det kommit skräp i den lilla kuggkransen som sitter på hjulnavet. Råkade ut för det på en gammal Saab 9000 jag hade. Eftersom den var gammal och jag inte ville lägga för mycket pengar tejpade jag över lampan och satte sytemet helt ur funktion. Men det går inte besiktningen med på. Finns det ABS så ska den fungera och lampan får inte lysa.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag har kört igenom en 850 med lysande abs-lampa ett par gånger hos besiktningen utan att få en anmärkning.

Känner du att du inte vill ha ett fungerande abs-system så dra ut lampan tills vidare. Dock inget jag rekommenderar dig till att göra, eftersom det är en del av bilens säkerhetssystem.
230fk går snålt

Okej men något måste känna av hur[…]

Spolarmotor fram

Hur byter man spolarmotorn fram på s40 sedan[…]

Ny stereo i min s40 2004

Tack för svaren, nu bara att installera.

Motorbyte Volvo 240

Väldigt snygg lyft!