Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LasseKongo
Kom idag ut på parkeringen efter jobbet och upptäcker att ena hjulet är platt. Glad i hågen tar jag fram proffsverktygssatsen i bagaget, sätter på låsbultsnycken och skall lossa bulten. Bråttom som jag hade så slant jag givetvis och försörde låsbultsnyckeln, så nu går hjulet inte att få av.

Min fråga är, kan en Volvoverkstad beställa ersättningsnycklar ?
Annars emottages gärna tips på hur man med eller utan (yeah right) våld får loss skiten. Bilen är en V40 2004 med 16" alu-fälgar

Daniel
Användarvisningsbild
av CarMan
LasseKongo skrev:Kom idag ut på parkeringen efter jobbet och upptäcker att ena hjulet är platt. Glad i hågen tar jag fram proffsverktygssatsen i bagaget, sätter på låsbultsnycken och skall lossa bulten. Bråttom som jag hade så slant jag givetvis och försörde låsbultsnyckeln, så nu går hjulet inte att få av.

Min fråga är, kan en Volvoverkstad beställa ersättningsnycklar ?
Annars emottages gärna tips på hur man med eller utan (yeah right) våld får loss skiten. Bilen är en V40 2004 med 16" alu-fälgar

Daniel
Jag har inte sett några nummer nån stans så jar är tveksam till att man kan beställa nya nycklar.

det som alltid funkar är svetsan. man svetsar dit en vanlig hjul bult utan på & sen kan man dra bort den.
Användarvisningsbild
av Fehler
Till min nya V70 (läs bättrebegagnad) som jag va och hämta i onsdags så fick man med ett litet häfte med låsnycklns unika nummer. skulle enligt tjejen på Eneqvist bil bar vara att beställa en ny nyckel med det nummret, vet att lokala fälgfirman har nått liknande system på låsbultarna dom säljer. men oftast så brukar dom borra upp bultarna när liknande fall som du kommer in. tror dom tar 350kr för besväret.. plus ny bult då.
av kaffe_koppen
Du kan också gör så här:
Ta en 12-kantshylsa som är ett nummer för liten, får att kunna få på bulten. Sedan slår du på hylsan på bulten med hammare, sedan får du hur enkelt som helst bort bulten. Men då får du ju göra likadant på alla hjulen och byta låsbultar, annars blir det ju jobbigt sedan när du ska byta till sommar/vinterdäck.
/MVH Steffe
Användarvisningsbild
av CarMan
kaffe_koppen skrev:Du kan också gör så här:
Ta en 12-kantshylsa som är ett nummer för liten, får att kunna få på bulten. Sedan slår du på hylsan på bulten med hammare, sedan får du hur enkelt som helst bort bulten. Men då får du ju göra likadant på alla hjulen och byta låsbultar, annars blir det ju jobbigt sedan när du ska byta till sommar/vinterdäck.
/MVH Steffe
detta går inte att göra på volvos låsbultar & det är väll dom vi pratar om?
Användarvisningsbild
av Ramon
Som Fehler skrev så ska man få med ett papper med låsnyckelns unika nummer. Det har vi till vår V70N '03. Man kan beställa ersättningsnyckel, men endast en (går kanske att beställa en till om man klantar sig och tappar bort den nya med, men iaf en i taget). Sen så måste man uppge ett antal uppgifter osv. För att få beställa en ersättningsnyckel så att inte vem som helst som kanske nallar din lapp kan beställa.

Nej, jag tror inte heller att kaffe_koppens metod funkar, inte på Volvo's låsbultar (som jag antar att LasseKongo menar. De nyare ser ju ut som en blomma eller vad man ska säga, rund med en "lös" ring omkring sig.)
Användarvisningsbild
av ER
Ramon skrev:Som Fehler skrev så ska man få med ett papper med låsnyckelns unika nummer. Det har vi till vår V70N '03. Man kan beställa ersättningsnyckel, men endast en (går kanske att beställa en till om man klantar sig och tappar bort den nya med, men iaf en i taget). Sen så måste man uppge ett antal uppgifter osv. För att få beställa en ersättningsnyckel så att inte vem som helst som kanske nallar din lapp kan beställa.

Nej, jag tror inte heller att kaffe_koppens metod funkar, inte på Volvo's låsbultar (som jag antar att LasseKongo menar. De nyare ser ju ut som en blomma eller vad man ska säga, rund med en "lös" ring omkring sig.)
Enligt säljaren till min bil så gäller det bara den gammal typen av Volvos låsbult, men nya typen är det stopp.
Kan sen hålla med om att det är tajt runt låsbulten så du får knappt ner en hylsa runt den om det är en Volvofälg och du får inte ner låsbulten om det är en replikafälg då dom har något mindre hål.
EDIT: Detta är gällande att kunna få fram ny låsnyckel med kodkort.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
på nya bultarna finns det inte plats för att slå på en hylsa & på gammla sorten går det inte heller då översta biten är i ett mycket hårt matrial, går inte ens med dom flesta specialverktyg för attt demontera låsmuttrar.
av kaffe_koppen
Okej, det kanske inte går i ala fall då. Jag hade gjort det på en annan bil, så jag tänkte lägga upp förslaget i alla fall.
/MVH Steffe
Användarvisningsbild
av CarMan
kaffe_koppen skrev:Okej, det kanske inte går i ala fall då. Jag hade gjort det på en annan bil, så jag tänkte lägga upp förslaget i alla fall.
/MVH Steffe
ja det funkar bra på pirat lås bultar, har själv gjort det flera gånger
Lambdalampan lyser

"Lambdalampan" kan tändas av m&arin[…]

Reparera läckande AC

IMG_9195.jpeg Finns Nissens torkfilter eller Mahl[…]

Angående packningsutrymme kan man nog starta[…]

Jag har haft samma problem två dagar i rad. […]