Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av EvilEd
Hej,

Var på ett varuhus och handlade igår, gick till bilen och såg
att personen som parkerade brevid mig hade slängt upp bakdörren
på sin bil och slagit i min, det blev en buckla och lite lackskada.

Nu hade vi bråttom så han lämnade sitt namn och telenr + reg. nr.
sen åkte vi därifrån.

Hur brukar man göra nu? Räcker det med att jag kontaktar Volvia
och berättar vad som har hänt och lämnar uppgifter på personen
som orsakat skadan eller får man kontakta personen själv och
skriva en en anmälan som vanligt?

/ed
Användarvisningsbild
av Brainy
Har du fått telefonnumret så tycker jag definitivt att du ska ringa och höra hur han vill göra, om han vill blanda in försäkringsbolagen eller ej.

plåtknackarna har blivit riktigt skickliga på dörruppslag och brukar kunna fixa det riktigt billigt, nu har du även en lackskada men även det brukar kunna lagas snyggt om det inte är allt för stort.

Som exempel så kan jag nämna att en firma i Västerås tar 500kr per enhet för att laga dörruppslag. Dvs. har du 3st i framdörren så kostar det fortfarande bara 500kr. Det förutsätter dock att lacken inte är skadad.

/Anders
av EvilEd
Tack för svaret,

Nu tänkte jag mest på att det ska vara så enkelt om möjligt, tex. bara meddela försäkringsbolaget
om skadan och lämna in bilen på valfri ställe istället för att "leta lägsta pris" med personen
som orsakade skadan.

/ed
av Xotica
Lite offtopic men måste få skriva av mej om dörruppslag .. själv brukar jag alltid parkera ifrån andra bilar så man slipper sånt där. eller så bredvid nyare dyrare bilar som man kan anta också är rädd om sina bilar.

Nu till Topicen.
Hur kraftfullt öppnade han sin dörr om det uppkom en buckla i din bil ? Det är väl alltid bäst att blanda in försäkringsbolagen då det annars finns viss risk att det kan bli hutlöst dyrt för han som gjorde dessa skador, kan ju som mest bli självrisken i sånna fall och man får skadan ordentligt översedd då fackmannen inte bryr sig om att göra det så billigt som möjligt =)

//Xo
Användarvisningsbild
av Brainy
EvilEd skrev:Tack för svaret,

Nu tänkte jag mest på att det ska vara så enkelt om möjligt, tex. bara meddela försäkringsbolaget
om skadan och lämna in bilen på valfri ställe istället för att "leta lägsta pris" med personen
som orsakade skadan.

/ed
Nu kanske det inte handlade om att hitta lägsta pris utan att i alla fall höra med den personen vad han vill och tycker.
Han kanske är beredd att slanta upp själv för att lämna in på första bästa verkstad som du väljer mot att han slipper självrisk och premiesänkning.
Så jag skulle höra med honom vad han tänkt först.

Men anmäla att skadan uppkommit kan du väl göra oavsett antar jag, inte förrän skadan blir reglerad som han får betala självrisk och får premiebortfall.
Användarvisningsbild
av camaro69
Anmäl skadan till ditt eget försäkringsbolag. Du har betalt din premie för att dom ska lösa problem som uppstår.
Finns ingen anledning att tjafsa med motparten.

Hur man sedan lagar ordnar även försäkringsbolaget.
Användarvisningsbild
av gooose
Om du själv "råkar göra samma sak hur skulle DU önskat att motparten gjort :?:

Kostar inget att ringa och fråga Honom du hade tur att du fick ett nr till förövaren oftas så är det bara en buckla kvar utan nr
Kan ju ha vart ett olycksfall i arbetet att dörren träffade din bil

Kolla gula sidorna finns flertalet av firmor som "petar" ut bucklor utan att behöva lacka om och få färg skiftningar Kanske båda vinner på en sådan lösning

/Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har fått två dörruppslag. Smitning alltså...

Hittade ett företag som kunde trycka ut bucklor innifrån, så jag tänkte att man kunde testa det först! Han stack ner en "metallkrok" mellan dörren o fönstret. Tog 5 minuter, sen kunde man inte se ett enda litet spår av bucklan längre! Så han fick förtroende andra gången också! Kostade ca 1000kr per gång. Bra timpeng! :wink: Krävdes dock lite polering också för att få bort lite smårepor från den andra dörren. Men det tog Ditec nån minut att göra.

Nu när du har hans nummer så tycker jag att ni ska prata om det. Om han var trevlig vill säga, annars tycker jag inte att du ska bry dig om att vara snäll tillbaka. För han kanske kan "komma undan" med ca 1000kr om han betalar själv. Men självrisken för honom är förmodligen betydligt större....
av Xotica
Varför jag tycker man ska lämna in sin bil vid skador och gärna med försäkringsbolagen inblandade är givetvis inte för att vara taskig mot motparten på ngt sätt, men kostnaderna kan stiga ganska ordentligt och ifall ngt av reparationen glöms bort så kan man få detta åtgärdat senare utan att pynta ngt själv.. i ovanstående exempel.. låt säga att precis där skadan skedde uppkommer det rost pga sprickor i lacken ni inte upptäckte innan ? lycka till att kontakta den som orsakade skadan efter några månader och påpeka att han faktiskt är skyldig dej lackering av dörren eller liknande.

//Xo

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det