NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Nu kommer en halvcrazy fråga från mig. Kan man eftermontera Blis på en V50 -09?

Vad behövs förutom speglarna? Styrenhet osv? har någon tillgång till VIDA som kan se mer exakt hur systemet är uppbygt?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag är tämligen säker på att mjukvaran inte finns att köpa, så det går inte. men hela systemet är ute i backspegeln, så det borde ju igentligen gå. det är en brytare inne i bilen, samt mjukvara till denna.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
CarMan skrev:jag är tämligen säker på att mjukvaran inte finns att köpa, så det går inte. men hela systemet är ute i backspegeln, så det borde ju igentligen gå. det är en brytare inne i bilen, samt mjukvara till denna.
Okey, styrningen till backspeglen sitter den i samma styrenhet som till låset, alltså där speglens ledningsmatta kopplas på?
Och den här styrenheten är den olika på bilar med vanlig spegel, elinfällbara och BLIS, alltså är det 3olika styrenheter med olika art nr?
Det finns ingen reload eller liknande för brytarfunktionen i bilen?

De e ju fan att jag inte har VIDA hemma för då kunde jag kollat upp detta med en gång.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är bara spegeln som skiljer, styrenheterna är lika
köper du en "reload" mjukvara så går VIDA in o kollar vad det är för bil, skickar den infon till huvd datorn i göteborg o hämtar den mjukvaran bilen ska ha enligt bilens spec i huvuddatorn. (du får alltså samma mjukvara du redan har)

ska man lägga till nya tillbehör så ska man ladda mjukvaran för deta specefika tillbehör, men den fins ju inte (om jag mins rätt jag är ju som jag sa inte säker på detta)

men vist går allt att gå runt, dom gånger vi får felbygda bilar så får man ju volvo att ändra specen i huvud datorn, o då när man kör en "reload" så hämtar den ju en annan mjukvara än vad som finns i bilen.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
CarMan, tackar för svaret. Jag har faktiskt lagt projketet på hyllan. Det blir för dyrt + att det är inte värt pengarna för att bara få en lampa att lysa. Som det är nu så har jag nya grejer på g.
Användarvisningsbild
av poseidon
Pratade med en säljare om BLIS. Han skulle inte valt det vid nybilsköp. Själv skulle jag få spel om en lampa lyste till varje gång man blev omkörd på E4:an. Man kan ju inte ligga i ytterfil hela tiden.... :D
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jo de e sant :P

Jag ska upp till JB imorron o slutföra mitt projekt med subwoofern samt påbörja ett nytt som har varit lite på tapeten här innan. Berättar mer i en ny tråd när materialet har införskaffats.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
poseidon skrev:Pratade med en säljare om BLIS. Han skulle inte valt det vid nybilsköp. Själv skulle jag få spel om en lampa lyste till varje gång man blev omkörd på E4:an. Man kan ju inte ligga i ytterfil hela tiden.... :D
Jag har haft det i varje ny bil sen det kom. Jag tycker faktiskt att det funkar grymt bra! Lampan är inget du bryr dig om om du inte vill se den...

Det underlättar körningen väldigt mycket om man kör mycket stadstrafik.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]